Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Word geen slachtoffer van een oplichter

4 april 20223 minuten leestijdChannelData & AI

Er is sprake van oplichting wanneer iemand regelmatig probeert toegang te krijgen tot je persoonlijke gegevens of geld van je probeert te verkrijgen. Oplichters zullen specifieke tools gebruiken om je te bedriegen, en ze zullen dit vaak doen via de post, online, persoonlijk of via de telefoon. Het is mogelijk om je geld en persoonlijke informatie te beschermen tegen oplichting door een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen en enkele richtlijnen te volgen.

Als je toch het slachtoffer wordt van oplichting, kun je dit melden bij een aantal verschillende organisaties en bedrijven. De oplossing is echter niet zo eenvoudig als het dichtritsen van je rugtas. Probeer gewoon oplichting te vermijden. 

Bekijk enkele van de meest voorkomende praktijken.

Statistisch gezien volgt de overgrote meerderheid van de oplichting een gelijkaardige reeks feiten patronen. Dit gebeurt omdat oplichters weten wat wel en niet werkt, en ze proberen je op te lichten door de meest effectieve methoden te gebruiken. Eerst en vooral zullen oplichters proberen je te manipuleren om iets te doen door angst in te boezemen. Sommige oplichters beweren bijvoorbeeld dat een familielid is gearresteerd en dringend geld nodig heeft. Ten tweede zullen oplichters proberen je onder druk te zetten om zo snel mogelijk een beslissing te nemen. Hoe meer tijd je besteedt aan het nadenken over wat er gebeurt, hoe groter de kans is dat je zult voorkomen dat je het slachtoffer wordt. Denk helder en laat jezelf niet zien als een nachtlampje in een donkere kamer.

Herken de meest voorkomende geld gerelateerde oplichting

Oplichters zullen dezelfde oplichting keer op keer gebruiken, net zoals ze veel voorkomende praktijken zoals angst en paniek in hun voordeel zullen gebruiken. Als je meer te weten kunt komen over de verschillende soorten veelvoorkomende oplichting die er zijn, zal het veel gemakkelijker zijn om ze in de toekomst te identificeren en te vermijden. Oplichting kan plaatsvinden in verschillende omgevingen, waaronder internet, de telefoon, de e-mail en zelfs persoonlijk. Een van de meest voorkomende vormen van oplichting is bijvoorbeeld de voorschot zwendel, die optreedt wanneer iemand beweert dat je een loterij hebt gewonnen of dat je kunt investeren in iets waarvoor je vooraf een kleine vergoeding moet betalen. Zodra je je geld uit je tassen haalt, kun je het meestal niet meer terugkrijgen.

Herken de tekenen van een phishing-aanval

Phishing-e-mails en sms-berichten kunnen lijken te zijn van een bedrijf dat je kent of waarvan je denkt dat het betrouwbaar is. Ze kunnen eruitzien alsof ze afkomstig zijn van een bank, een creditcardmaatschappij, een sociale netwerksite, een online betaling website of -app of een online winkel. Er zijn verschillende variaties op dit thema: ze kunnen beweren verdachte activiteiten of inlogpogingen te hebben opgemerkt, beweren dat er een probleem is met je account of betalingsinformatie, je vragen om persoonlijke informatie te bevestigen, een valse factuur toevoegen, je vragen om op te klikken een link om een ​​betaling uit te voeren, te claimen dat je in aanmerking komt om te registreren voor restituties van de overheid en een coupon aan te bieden voor gratis spullen. Trap er niet in!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs