Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Zo bouw jij een goede b2b webshop

20 december 20213 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur

Naast een goede marketingstrategie speelt een kwalitatief goede b2b webshop een grote rol in het behalen van veel verkopen. Bij een webshop moet je rekening houden met andere factoren dan bij een fysieke winkel. Lees hier hoe jij een goede b2b webshop bouwt.

Personaliseren 

Een b2b webshop moet heel anders worden gemaakt dan een b2c webshop. Bij een b2c webshop richt jij je namelijk op een groot publiek. Bij een b2b heb je een kleinere klantengroep. Deze kleinere klantengroep koopt wel frequenter dan de klanten bij de b2c markt. Daardoor hebben b2b klanten meer hulp nodig dan b2c klanten. Belangrijk is om in de b2b webshop de pagina te personaliseren per soort klant. Zo kan je aan vaste klanten andere tarieven laten zien, omdat je kortingen geeft als dank voor hun loyaliteit. Deze tarieven zijn dan pas zichtbaar nadat de klant inlogt. Dit kan je klanten stimuleren om producten bij jou te blijven kopen. 

Kortingen 

Naast de loyaliteitskortingen is het ook belangrijk om staffelkortingen op te nemen in je webshop. Door staffelkortingen stimuleer jij je klanten om meer producten af te nemen. Hiernaast is het in de b2b markt ook een verwachting dat er staffelkortingen zijn. Daarnaast kan je ook in je webshop andere kortingen verwerken zoals seizoen kortingen, betalingskorting en introductiekorting. 

Automatiseren 

Doordat b2b klanten frequenter aankopen doen komen routinematige orders regelmatig voor. Door de afhandeling van deze orders zo geautomatiseerd mogelijk te maken kunnen deze orders snel worden afgehandeld. Hierdoor verhoog je de klanttevredenheid. 

Klantenservice 

Zoals eerder benoemd hebben b2b klanten meer hulp nodig dan b2c klanten. Hiervoor is het belangrijk dat er een goed bereikbare klantenservice is. B2b klanten hebben ten opzichte van b2c klanten meestal hulp nodig tijdens kantooruren. Pas de openingstijden van je klantenservice hierop aan. Op een goede webshop zijn de contactmogelijkheden makkelijk te vinden. Maak tevens een chatoptie voor de klantenservice. 

Vormgeving 

Naast de inhoudelijke aspecten is de vormgeving van de webshop erg belangrijk. Hierbij is het eerste belangrijke punt dat jouw gebruikers makkelijk kunnen bestellen via je webshop. Zorg er daarom voor dat je een snelwerkende webshop hebt. Voor sommige doelgroepen kan het ook handig zijn om een App te maken. Daarnaast is een optie om een bestelling te herhalen erg handig voor herhalende bestellingen. Tenslotte is het belangrijkste dat de administratie van je verkopen snel wordt afgehandeld. Met het order management system (OMS) is dit niet snel geregeld. OMS maakt snel verkooporders aan en kan een offerte snel omzetten naar order en factuur. Het voordeel van dit systeem is dat je het kunt koppelen met de software van je webshop.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs