Belgische bedrijven willen rap verduurzamen en slimme digitale oplossingen helpen hen daarbij. Ook het beheren van een wagenpark kan dankzij slimme oplossingen een stuk efficiënter, goedkoper én duurzamer worden uitgevoerd. Maar hoe werkt dat precies?
Wagenparkbeheer wordt makkelijker met software
Om je wagenpark te beheren, was je voorheen toegewezen op handmatige administratie. Zelfs de overstap naar het digitale tijdperk zorgde nog vaak voor onoverzichtelijke Excel-sheets en losse bonnetjes voor tanken die moesten worden gescand. Dit alles kostte bedrijven ontzettend veel tijd en fouten lagen bovendien overal op de loer.
Dankzij speciale software voor wagenparkbeheer gebeurt tegenwoordig alles digitaal en overzichtelijk. Alle informatie over voertuigen, kosten en onderhoud staat nu eenvoudig op één plek. Op die manier weten managers of ondernemers altijd precies wat er speelt in het wagenpark.
Met deze software kunnen problemen namelijk sneller worden ontdekt. Bijvoorbeeld wanneer een auto onderhoud nodig heeft. Een aanbieder als Radius biedt verschillende slimme digitale wagenpark-oplossingen voor zowel grote als kleine bedrijven, waardoor elke ondernemer een efficiënt wagenpark kan beheren, hoe groot dit wagenpark ook is.
Inzicht in rijgedrag en tankpassen
Twee belangrijke digitale oplossingen zijn cruciaal om een wagenpark efficiënt te beheren. Zo speelt Telematica een zeer belangrijke rol. Bij telematica wordt voertuigtracking en dashcam-informatie gebruikt om inzichten te verzamelen over rijgedrag en brandstofverbruik.
Je gebruikt het om voertuigen op afstand te volgen, te beheren en gegevens te verzamelen via een online systeem. Zo zie je bijvoorbeeld waar je voertuigen zijn, hoe er gereden wordt en wanneer onderhoud nodig is. Op die manier weet je beter waar je kosten kunt besparen en auto’s slimmer kunt inzetten.
Een ander belangrijk wapenfeit in het efficiënter beheren van je wagenpark is het toepassen van tankkaarten. Met tankkaarten vervang je gewone betaalkaarten die je gebruikt om brandstof te kopen. Op die manier hoef je geen bonnetjes meer te bewaren want je ontvangt in plaats daarvan één duidelijke factuur in een handig overzicht dat is gekoppeld aan de tankpas.
Elektrische wagens goed beheren
Steeds meer Belgische bedrijven kiezen voor elektrische voertuigen. Laadpalen zijn hierin cruciaal. Een bedrijf als Radius kan laadoplossingen op maat bieden. Dit wordt onder meer gedaan door laadpassen aan te bieden die toegang bieden tot laadpunten in heel België. Daarnaast biedt zo’n pas ook een kostenoverzicht in een handige factuur, net als bij de gewone tankpas.
Bovendien kun je als ondernemer het overzicht van laadpalen en laadvermogen bekijken in de speciale app, waardoor je altijd het overzicht over je elektrische vloot behoudt.
Alles op orde voor de wet
Als Belgisch bedrijf wil je niet alleen kosten besparen, je wilt ook minder tijd kwijt zijn aan administratie. Het opvolgen van regels kan hierin een enorme kostenpost worden. In België gelden namelijk steeds strengere regels voor voertuigen en uitstoot en de wetten worden soms vrij rap weer aangepast.
Slimme software-oplossingen helpen bedrijven om aan die regels te voldoen. Het maakt automatisch rapporten over brandstofgebruik en uitstoot. Dat is handig voor controles en rapportages naar de overheid.