De ICT-branche misbruikt competentiemanagement om iedere werknemer tot een maximaal resultaat te dwingen. Automatiseringsbedrijven gebruiken het slechts om het functioneren en de resultaten van het personeel te controleren, sturen en beheersen.
Dit concludeert Martijn Meulenbeek in zijn afstudeerscriptie met de naam ‘competentiemanagement in ICT-organisaties: bridging the competence gap.’ De bedrijfskundige verstaat onder competentiemamagement kortweg het creëren van voorwaarden in de organisatie, waardoor medewerkers kunnen komen tot resultaten die de organisatie in staat stellen om voordeel op de concurrentie te behalen.
Prijs
Door eenzijdige gebruik van competentiemanagement hebben de ondernemingen onvoldoende aandacht voor koppeling van competenties van de medewerkers aan de strategische doelen van de organisaties.
Meulenbeek ontving vorige week de SBI-Consist Scriptieprijs 1999 voor zijn werk. Aan deze prijs van SBI-Consist en de Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid is een bedrag van vijfduizend gulden verbonden. Hij schreef zijn scriptie in opdracht van zijn huidige werkgever Entrance Human resources Management te Baarn. Meulenbaak concludeert tevens dat er vele verschillende visies bestaan over competentiemanagement, waardoor het vakgebied een generieke taal ontbeert en wordt gedomineerd door kretologie. Om met competentiemanagement goed uit de voeten te komen, is een IT-tool onontbeerlijk. De consultant heeft zelf een instrument ontworpen dat ICT-organisaties ondersteunt bij de ontwikkeling en implementatie van competentiemanagement.
De prijswinnaar geeft in zijn scriptie aan dat de ICT-branche het arbeidspotentieel onvoldoende benut. De meerwaarde van een divers personeelsbestand, waarin culturele en sociale verschillen bestaan, wordt niet erkend.