De it-afdeling binnen een bedrijf krijgt vanuit allerlei hoeken vragen over de diensten die zij leveren. ForceFive helpt organisaties zich beter te presenteren aan hun interne klanten.
It’ers zijn van oudsher vooral technisch georiënteerd. Er zit vaak een gat tussen wat de business wil en wat de it levert”, zegt Geke Rosier van ForceFive. ForceFive helpt it-afdelingen daarom om de vertaalslag te maken naar de interne klanten. Dat doen ze bijvoorbeeld door een catalogus te maken van de diensten die de it-afdeling aanbiedt. Daarvoor is een meer commerciële denkwijze nodig. Anita van den Hoek van ForceFive: “De it’er vindt het wel erg leuk om zo te denken, maar heeft de vaardigheden niet om de stap te zetten”. “Zij hebben een andere categorisering, een andere bewoording, en hebben de neiging om dingen heel detaillistisch te beschrijven”, vervolgt Rosier.
ForceFive krijgt weinig tegenstand als zij de drempel overstapt en met de organisatie aan de slag gaat om de diensten klantgericht te beschrijven. “Bij wat oudere werknemers zie je soms wel een verandermoeheid. Maar vaak is het echt een stukje onervarenheid. De afdeling realiseert zich wel dat ze klantgericht moet communiceren, maar weet niet hoe”.
ForceFive werd zo’n 2,5 jaar geleden opgericht door Rosier en Van den Hoek. Inmiddels werkt het bedrijf met zo’n 15 consultants. Klanten van ForceFive zijn onder andere Zwitserleven, KPN, ABN Amro en Enertel. “Wij hebben vooral veel grote klanten, want bij de kleinere it-bedrijven is de organisatie wat minder complex”, aldus Rosier. Zowel Rosier en Van den Hoek hebben een verkoop- en marketingachtergrond. “Wij denken daarom vanuit de klant, de doelgroep. Dat is iets wat voor de it’er met de technische achtergrond vaak lastig is”.
Dat de verandering van de it-afdeling juist in deze tijd nodig is, is niet vreemd. “Veel bedrijven hebben een hoge kostendruk of zijn bezig met outsourcingsprojecten. Bovendien willen bedrijven makkelijk kunnen inspelen op de markt. Wij kunnen bijvoorbeeld in de servicecatalogus heel helder en transparant laten zien wat de it-afdeling daarvoor kan leveren”.