Microsoft biedt educatieve instellingen gratis toegang tot haar producten. Is dat een goede strategie? Of is dat maar het begin. 2013 zal dat uitwijzen.
Mijn jongste is vijf jaar en haar eerste kennismaking met computers was de iPad al weer twee jaar geleden, toen was ze nog maar drie jaar oud. Met als gevolg dat ze de neiging had om elk beeldscherm aan te raken en als het niet reageerde werd het ook direct 'kapot' verklaard.
Mijn oudste is twaalf en die heeft samen met haar nichtje een website. Elke week verschijnen er nieuwe quizen, polls, foto’s en filmpjes op de site. De samenwerking gaat volledig online via MSN, Facetime en wat ze verder nog aan hulpmiddelen kunnen vinden. Dit alles zonder de hulp van papa die hierdoor zijn eigenwaarde als it-expert ondermijnd voelt.
Kinderen leren razendsnel dat is bekend maar de nieuwe generatie hoeft zicht niet langer druk te maken over de techniek achter it. De I van informatie is onbeperkt beschikbaar en de T van techniek is irrelevant geworden. De impact hiervan mag niet worden onderschat en wordt inmiddels onderkend door de grootste spelers in de markt.
Google bood haar applicaties al enige tijd gratis aan voor educatieve instellingen en sinds kort kunnen scholen en universiteiten ook gratis gebruik maken van Microsoft Office365 met Word, Excel, Outlook en Lync. Nu is Microsoft voor zover mij bekend geen liefdadige instelling en dus kan het gratis aanbod logischerwijs ook maar één doel hebben: kinderen in een zo vroeg mogelijk stadium bekend maken met Microsoft-producten in de hoop dat ze er een voorkeur voor ontwikkelen.
De echt interessante vraag is nu of dat deze strategie van Microsoft gaat werken. Want het lijkt er op dat voor de nieuwe generatie de smartphone leidend is. Bovendien zijn ze gewend om snel nieuwe (gratis) Apps te gebruiken. De WindowsPhone van Microsoft heeft nog geen groot marktaandeel dus misschien moet Microsoft gratis telefoons gaan uitdelen…
@ Henri
ik ben niet tegen closed source en de realiteit is altijd een gemengde omgeving. Uiteindelijk gaat het om de toepassing, die ziet de gebruiker en die moet goed funktioneren, daar zijn we het over eens.
Als ik de discussie hierboven lees vraag ik mij werkelijk af of het verschil tussen open en closed source eigenlijk wel duidelijk is.
het gaat in essentie gewoon om het verdedigen van een zakenlijk model.
Kwaliteits verschil is voor slechts een beperkt aantal lieden daadwerkelijk aan te tonen.
Daarbij, OSS is nog niet zonder meer gratisch, net zoals closed source spul niet per se betaalt hoeft te worden.
@Anton. Het lijkt erop dat Microsoft vanaf dit nieuwe schoolseizoen daadwerkelijk de ‘gratis’ Office strategie is gaan uitrollen; ik hoor dat mijn meeste collega’s met jonge kinderen (waaronder ikzelf ook) door school o.a. foldertjes krijgen uitgereikt waarin e.e.a. wordt uitgelegd.
Even snel rekenen, enige honderden lagere scholen, minimaal 10-15 klassen per school, ca. 25-30 kinderen per klas en 10 licenties per kind; da’s op de achterkant van een bierviltje al snel 1.500.000 gratis Office licenties. Dat riekt naar marktmanipulatie, oneerlijke concurrentie en zeker ” kinderen in een zo vroeg mogelijk stadium bekend maken met Microsoft-producten in de hoop dat ze er een voorkeur voor ontwikkelen” .
Quote “Mededingingsrecht verzekert een effectieve concurrentie. Dit wordt gedaan door een aantal gedragingen te verbieden of te controleren. Nationaal mededingingsrecht omvat daarom:
1. het kartelverbod 2. controle op concentraties 3. verbod van misbruik van een dominante positie.”
het wordt tijd om eens een klacht bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) in te dienen op basis van punt 3 lijkt mij. (inmiddels ook gedaan).