IBM wil in de loop van volgend jaar zijn software-afdeling sectorgewijs inrichten. Hiermee wil het zijn verkopen een impuls geven en zich gereed maken voor de verwachte opleving in de technologiemarkt.
Begin januari kondigt Big Blue een serie strategische aanpassingen aan die de software-divisie over twaalf verticale marktsegmenten verdeelt. Daarnaast spendeert het honderden miljoenen dollars aan een campagne om onafhankelijke softwarebedrijven te overtuigen zijn e-business infrastructuur-strategie te ondersteunen. Er is een grote reorganisatie nodig om de strategie om te gooien. Ruim twintigduizend ontwikkelaars zullen hun werk en werkwijze aangepast zien worden. De vijf grote softwaremerken van IBM – Websphere, Lotus, Tivoli, DB2 en Rational – worden samengebracht in bundels die zich toespitsen op specifieke industrieën.
"De manier waarop klanten software aanschaffen, is veranderd en wij moeten mee veranderen", zegt Steve Mills, hoofd van de IBM Software Group. "Vandaag de dag willen bedrijven geen technologie meer kopen, maar gespecialiseerde oplossingen speciaal voor hun sector."
IBM breidt ook zijn ‘independent software vendor’-programma uit waarin het voor partners aantrekkelijk moet worden om industrie-specifieke uitgaven van hun applicaties te bouwen voor het mkb. "We starten ook een serie technologische en marketingtechnische programma’s die applicaties van partners aan onze middelware moet verbinden", aldus Tim Breuer, hoofd communicatie bij IBM.< BR>