Ir Jan Oosterveld, de drijvende kracht achter de ‘digital video disc’ van Philips, krijgt een belangrijke nieuwe functie als directeur Bedrijfsstrategie van het Philips-concern. Als ‘senior director’ moet de 53-jarige Oosterveld die verantwoordelijk blijft voor de DVD (digital video disc), er voor zorgen dat het Philips-concern nauwer aansluiting krijgt bij de PC-industrie. Ook dient hij te bekijken op welke producten Philips zich moet richten. Hij begint per 1 mei in zijn nieuwe functie.
Oosterveld moet de man worden die het begrip ‘convergentie’ bij Philips inhoud geeft. De wereld van de telecommunicatie, halfgeleiders en consumentenelektronica komt steeds dichter bij elkaar. Geen enkele onderneming kan zich het veroorloven op eigen houtje te werken. Concerns die op het ene terrein keihard strijd voeren tegen andere, gaan elders allianties aan met hun voornaamste concurrenten.
In zijn huidige functie van directeur van Philips Key Modules leerde hij de noden van de computerindustrie kennen. Dit concern-onderdeel levert namelijk halffabrikaten aan deze sector. Oosterveld brengt ook een enorme ervaring mee op gebied van samenwerking. Hij speelde een rol bij de ontwikkeling van een uniform DVD-formaat. Aanvankelijk leken Sony en Philips een eigen weg op te gaan met hun ‘high density’ disc, maar 1,5 jaar geleden kwam het tot een akkoord met een consortium onder leiding van Toshiba dat de ‘superdensity’ disc had ontwikkeld. Ook bij de CD-Recordable en later de CD-Rewritable kwam het tot een industriestandaard.
Allianties
De technische ontwikkelingen zijn zo complex dat ook informele samenwerking steeds vaker voorkomt. In opkomst is een systeembenadering waarbij elke onderneming zijn eigen sterkten, expertise en specialisaties inbrengt op de gebieden waar ze het meest relevant zijn. "Acceptatie door een bedrijfstak is essentieel voor het succes van elke nieuwe standaard," zo zei Oosterveld onlangs tijdens de computerbeurs Cebit te Hannover. Dankzij deze systeembenadering kan iedereen ervan verzekerd zijn dat de noodzakelijke elementen aanwezig zijn om aanbieders in staat te stellen complete oplossingen voor de eindgebruikers te bieden.
Behalve deze meer algemene allianties moet Oosterveld er ook voor zorgen dat zijn concern aansluiting vindt bij belangrijke ondernemingen in de computerindustrie. Het nieuwe digitale tijdperk biedt Philips enorme kansen, liet Oosterveld bij zijn benoeming weten. Hij heeft opdracht gekregen de mogelijkheden te inventariseren en de juiste partners daarbij te vinden. Oosterveld moet zijn bevindingen rechtstreeks rapporteren aan topman Cor Boonstra. Het is de bedoeling dat hij Boonstra regelmatig strategisch bijpraat. Een niet-technicus als Boonstra heeft daar grote behoefte aan. Oosterveld staat bekend als een voorzichtig man. Hij is niet de man van ‘hype’ en ‘marketing geschreeuw’. Volgens hem heeft de DVD ook nog tamelijk veel tijd nodig om op de markt door te breken.