Computable is 35 jaar jong en dat is voor abonnee-van-het-eerste-uur Hans Rutgers reden om eens terug te kijken naar de gebeurtenissen in de it-wereld in de afgelopen 35 jaar Is er veel veranderd, of valt het eigenlijk wel mee?
Aangezien ik tijdens mijn studie in de elektronica en telecommunicatie besloot in de it te gaan werken, dat was in 1967 of zo, was ik vast één van de eerste abonnees. Ik ken je dus al vanaf het begin!
Wat vliegt de tijd, om deze open deur maar weer eens te gebruiken. Volgens mij was dat computeren destijds een ‘emerging market’, om het zo eens te zeggen.
In 1970 werkte ik met PDP8-computers, van een bedrijf dat zich toen nog DEC noemde, alsof het desktopcomputers waren. Veel is er eigenlijk niet veranderd, dat kan ik je wel vertellen. Hoewel, veranderd is wel de grootte van de toestellen. Toendertijd waren het nog hele kasten. Nu is alles ‘draagbaar’. Zo herinner ik me ook de opkomst van ethernet/tcp/ip. Ik vond het verhaal van de datagrammen nogal wat overhead geven en kon me niet voorstellen dat dit efficiënt kon zijn. Maar het was in de tijd dat ik werkte met 300 bps. Nu heb ik adsl en draai 300 ik kbps, duizend keer sneller. En toch is de informatie-overdracht eigenlijk even langzaam als toen…
Mainframe
Op commercieel gebied is er veel gebeurd. Bedrijven kwamen op en gingen onder. Je hebt dat altijd prima gevolgd.
Technisch is er niet zo veel veranderd. De mainframe doet het nog steeds goed en terecht, veel oplossingen van toen zijn vandaag de dag nog steeds geen gemeengoed – denk aan de dagelijkse data-backup, multitasking en waar is ‘virtual storage’ gebleven ? Je kunt Windows een hele stap vinden, maar eigenlijk is dat alleen maar een met veel cosmetica aangeklede directory.
De applicaties hebben wél een hele weg afgelegd. Werden die eerst ontwikkeld op centrale systemen (‘one-tier-systemen’ zou je nu kunnen zeggen), na vele omzwervingen via client-server gaan ze toch weer naar hun centrale plek terug.
Met het spelletje Colossal Cave maakte ik kennis in 1975 (een quest-spel). Er waren ook Space War en Captain Kirk, geschreven in Basic. Toen ik die laatste ontdekte, in 1978, was het programma tweehonderd regels groot. We hebben dat toen met collega’s herschreven in Fortran en opgeblazen tot 20k en daar veel genoegen aan beleefd. Maar tegen Unreal 2 kunnen we natuurlijk niet op! Wie had kunnen denken dat er een enorme filmserie uit kon volgen?
Het leukst is nog – nu je toch in het verleden bent gedoken – om eens naar de methodologieën te kijken. Allerlei zaken die je móest weten als je voor vol wilde doorgaan (sdm, Yourdon, workbenches, tqm enz.), blijken dingen waar je achteraf met vertedering (mogelijk met gemengde gevoelens?) naar kijkt. Waarna je vervolgens die ouwe boeken in de prullemand gooit.
Computable, ik weet niet of wij nóg eens 35 jaar halen, maar het zij je gegund!< BR>
Hans Rutgers, Doorn