Integratie van ict-systemen is voor bedrijven een van de belangrijkste middelen om de strategische doelen te bereiken. Dit is de hoofdconclusie uit een rapport van Giarte Research over systeemintegratie. ‘Enterprise application integration’ duurt echter te lang en kost te veel.
Onvoldoende kwaliteit van de ict-integratie verhindert een onderneming om optimaal te presteren, concluderen onderzoekers Jac Gianotten en Cok de Zwart. Topmanagers hebben het gevoel dat het steeds meer tijd kost om systemen en processen te integreren, schrijven de twee, terwijl de vraag naar snelheid en flexibiliteit groeit. Gianotten: "Veel van wat bedrijven willen, kan helemaal niet met de systemen die ze hebben."
Gianotten en De Zwart voerden hun onderzoek uit in opdracht van softwarefabrikant Novell. Aan het onderzoek deden via internet 137 managers mee ‘met beslissingsbevoegdheid op het gebied van informatietechnologie’.
Het merendeel, driekwart, werkt bij een organisatie met meer dan vijfhonderd medewerkers. De (semi-) overheid is met 19 procent het best vertegenwoordigd. Verder werkt 18 procent van de respondenten in de industrie en 17 procent bij een financiële dienstverlener.
Bedrijfsproces hinderpaal
De wens om erp- en crm-systemen te koppelen is volgens Giarte een belangrijke drijfveer voor eai-projecten. Bedrijven willen daarnaast door middel van eai alle onderdelen van alle processen kunnen aansturen en met externe partijen kunnen samenwerken. Van de deelnemers hoopt ruim 60 procent dat eai ict minder complex maakt, dat de efficiëntie van de bedrijfsprocessen stijft en bovendien het bedrijf klantgerichter kan werken.
Volgens Giarte hebben de ict-beslissers geen voorkeur voor een bepaald type integratiegereedschap. "Ongeveer een kwart doet een beroep op de crm- of erp-leverancier. Een even grote groep geeft de voorkeur aan een aparte leverancier."
Legacy-systemen vormen een belangrijk onderdeel van het eai-probleem, aldus de onderzoekers. "Een groot gedeelte van de functionaliteit binnen bedrijven zit in een veelvoud van heterogene, meestal oude systemen." De kennis van deze toepassingen is beperkt. Dat belemmert de integratie, stelt Giarte.
De belangrijkste hinderpaal blijkt echter niet de technologie te zijn, maar de achterliggende bedrijfsprocessen. Van de ondervraagden zegt 60 procent dat de processen die ict ondersteunt niet op orde zijn. "Het is dan ook lastig om de informatiesystemen goed te integreren."
Daarnaast vinden bijna net zoveel respondenten eai te duur. Slechts 6 procent heeft volledig zicht op alle bijbehorende kosten. Toch vinden ook de beslissers die dat wel hebben, de prijs van integratie te hoog. Gianotten: "Dat is niet tegenstrijdig. Managers weten gewoon dat ze aan integratie te veel geld kwijtraken."< BR>