Ondernemingen moeten hun systemen en processen aan industriestandaarden conformeren als ze het rendement van it-investeringen willen verhogen en technologische verandering willen vergemakkelijken. Tot deze conclusie komt een onderzoek van het Britse DTI (department of Trade and Industry) en BSI (British Standards Institution).
Een Brits onderzoek waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het rapport The Empirical Economics of Standards (http://www.tinyurl.com/d9d2f) weegt de relatie tussen productiviteit en overeengekomen industriestandaarden. Statistische analyses in het rapport suggereren dat standaarden jaarlijks zo’n 2,5 miljard pond (3,6 miljard euro) bijdragen aan de Britse economie en 13 procent van de groei van de arbeidsproductiviteit voor hun rekening nemen.
“Dit rapport laat zien dat de impact van standaarden reëel is”, zegt een woordvoerder van het DTI. “Ze worden vaak afgedaan als geheimzinnig en gortdroog, maar creëren wel degelijk innovatie.” Hij voegt daaraan toe dat besluiten om standaarden te gebruiken eigenlijk op directieniveau behandeld moeten worden.
Sneller reageren
De studie zet de it in het zonnetje als een sector waar het gebruik van overeengekomen regels, richtlijnen en definities forse voordelen oplevert. Frank Post van BSI zegt dat standaarden in het bijzonder waardevol zijn voor it-producten omdat ze de interoperabiliteit bevorderen. Dat kan vervolgens de integratiekosten van een onderneming verlagen.
Volgens Bobby Cameron van marktonderzoeker Forrester Research kan een gestandaardiseerde it-infrastructuur ondernemingen concurrentievoordeel opleveren omdat die de onderhoudskosten reduceert en it-afdelingen helpt sneller te reageren op een veranderende vraag. Keith Foggon van Sapphire Technologies, een consultancybedrijf op het terrein van it-beveiliging met een certificaat van BSI, zegt dat ‘best practices’ waarover overeenstemming bestaat de communicatie tussen een onderneming en zijn partners en klanten kunnen verbeteren. “Een zekere mate van standaardisering betekent dat organisaties een gemeenschappelijke terminologie hanteren wanneer ze in gesprek zijn over een project.”
Dilemma
De groeiende trend om een it-project te laten opleveren door een veelvoud aan dienstverleners zou een duw in de goede richting krijgen door het hanteren van it-managementstandaarden. Op die manier kunnen ict’ers van verschillende uitbestedende bedrijven een overeenkomstig raamwerk gebruiken voor processen rondom bepaalde technologieën. Dat verlaagt de opleidingskosten en versnelt de implementatie.
Post geeft wel toe dat ondernemingen voor een dilemma komen te staan en sommige organisaties moeten beslissen wat beter is: hun unieke processen behouden om concurrentievoordeel te behalen of standaarden omhelzen om een breder publiek te bereiken.
vertaling: René Rippen