Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Weblog: Wie laat de hond uit?

21 december 2007 - 10:343 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Ron Zwetsloot
Ron Zwetsloot

Zijn er parallellen te trekken tussen het inrichten van een website en de aanschaf van een puppy door een gezin? Jazeker, het 'onderhoud' ervan vergt draagvlak. Dat ontbreekt vaak. Dat beweert Ron Zwetsloot, interim-voorzitter Cascadis, in zijn weblog voor de topic Computable Overheid.

Elke zichzelf respecterende organisatie heeft een website, althans zo wordt ons voorgespiegeld. Maar het hebben van een website en het onderhouden van een website zijn twee verschillende grootheden. De vraag, noem eens een succesvolle website, is voor de meeste mensen een inkoppertje. Doorvragen, wat is er nodig voor een succesvolle website, wordt al moeilijker. Alleen geld is namelijk niet het goede antwoord.

Hielen

Ik zal het toelichten. Met voldoende financiële armslag lukt het de eerste de beste consultant om van een achterblijvende gemeente een voorhoedegemeente te maken. Ik denk dat zelfs mij dat lukt. Maar wat gebeurt er zodra mijnheer of mevrouw de consultant zijn uren incasseert en de hielen licht? Juist, de organisatie geniet van de kortstondige media-aandacht en vervalt in haar oude routine. Tenzij de belangrijkste asset van het bedrijf – namelijk de mensen zelf – is meegegroeid in de transformatie en het belang inziet van dat ‘uithangbord’ op het world wide web dat hun organisatie vertegenwoordigt.

Gapend gat

Dit noemen we doorgaans draagvlak of in het Engels commitment. Uit recent onderzoek (elders op deze site) van Cascadis onder gemeenten, blijkt dat er 26 gemeenten zijn (geëxtrapoleerd 73 gemeenten) waar draagvlak voor de e-overheid ontbreekt. Dit is zorgelijk. Enkele quotes uit het onderzoek: ‘Dit is een moeilijk management’ en ‘Tussen mondeling beleden ambities en bereidheid resources te leveren, zit een gapend gat’, zijn illustratief. Ik zie draagvlak als twee verschijningsvormen:

1. draagvlak van het management.
2. draagvlak binnen operationele afdelingen.
1 kan niet zonder 2 en vice versa.

Collectief

Een website bestaat niet bij de gratie van één of meerdere enthousiaste trekkers binnen de organisatie. Idealiter is een website de vooruitgeschoven post van een professionele organisatie die gezamenlijk verantwoording draagt voor de kwaliteit én het beheer van die site.
Het hebben en onderhouden van een website is een collectief besluit van de organisatie.

Hond

Terug naar de titel van deze column. Stel je een modaal gezin voor waar op enig moment aan de eettafel de discussie oplaait voor de aanschaf van een hond. Ouders zijn praktisch ingesteld en kijken verder dan de puppy-periode. Er moeten namelijk afspraken worden gemaakt over wie de hond uitlaat. Want een tevreden hond heeft aandacht nodig, en niet alleen indoor. De praktijk toont echter dat de ouders opdraaien voor het welzijn van het beest en, weer of geen weer, de hond uitlaten. De overige gezinsleden geven niet thuis.

Testen

Analoog aan deze gezinssituatie constateer ik dat er nu ongeveer 73 gemeenten zijn in Nederland die de hond niet uitlaten! ‘Put it to the test’ en vraag je management expliciet of ze internet, of meer specifiek de elektronische dienstverlening, belangrijk vinden. Grote kans dat instemmend wordt geknikt. Leg vervolgens een plan voor dat erin voorziet dat alle medewerkers van het bedrijf een percentage van hun arbeidstijd (5 of 10 procent) verplicht aan het internet besteden. Dat kan in de vorm van content, deelnemen in een werkgroep, schrijven van artikelen of een weblog etc. etc. Neem dit gegeven ook mee in het aannamebeleid van je organisatie.
Da’s pas draagvlak in optima forma.

Zie voor meer bijdragen over Overheid & ICT: de topic Overheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs