Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Boek leert manager manipuleren

11 december 2008 - 10:31ActueelCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Zorg ervoor dat je emoties die je toont, passen bij wat je zegt. Het is ook handig als mensen over je praten. Het zijn twee tips die auteur Frank van Marwijk managers geeft. Volgens de schrijver zouden leidinggevenden de mensen om zich heen vaker moeten manipuleren.

Nederlandse managers, ondernemers en hun medewerkers zijn slecht in manipuleren. Doordat ze slecht overtuigen, blijven veel goede ideeën onbenut. Dat concludeert lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk in zijn nieuwe boek 'Manipuleren kun je leren'.

Volgens de auteur verspillen leidinggevenden bovendien veel tijd in vergaderingen. Er worden weinig risico's genomen en besluiten komen niet of slechts langzaam tot stand, zegt hij. In zijn boek beschrijft Van Marwijk hoe managers op een tactische manier gelijk kunnen krijgen, zonder daarbij kwetsend te zijn of strijd te voeren. "We moeten af van het idee dat manipuleren per definitie slecht is, dat is een mythe", aldus Van Marwijk. "Door goede argumenten tactisch te combineren met lichaamstaal is zakelijk en politiek nog veel winst te behalen."

De auteur zette voor Computable alvast wat tips op een rijtje.

  • Schep de juiste illusie over jezelf
  • Zorg ervoor dat mensen over je praten
  • Val positief op en etaleer je sterktes
  • Presenteer jezelf met volle overtuiging
  • Neem de tijd om te luisteren en creëer nabijheid
  • Toon interesse in de ideeën van anderen
  • Doe voorstellen vanuit vanzelfsprekendheid
  • Vraag wat je wilt; niet wat je niet wilt
  • Sluit je emoties aan bij je woorden
  • Laat anderen gerust met de eer strijken
  • Geniet van de resultaten die je bereikt

Boekwinkel

'Manipuleren kun je leren' van Frank van Marwijk is te koop in Computables boekwinkel.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    De baas spelen is niet altijd leuk

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Nijenrode leert werknemer leidinggeven

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Saboteer de projectsaboteur

    2 reacties op “Boek leert manager manipuleren”

    1. ITtherapeut schreef:
      11 december 2008 om 11:44

      Wat bedoelt de schrijver van het boek eigenlijk? Bedoelt hij overtuigen of manipuleren? Als hij het eigenlijk over overtuigen heeft dan lijkt me dat een prima zaak.

      Maar voor de rest… manipuleren. Dat betekent dat je als manager iemand wil krijgen waar die niet heen wil, zonder dat die dat merkt. Dat vind ik echt laakbaar. Als medewerker die gemanipuleerd wordt zou ik dat ten eerste voelen, ten tweede echt niet okay vinden. Ik zou me ook als manager vrij onecht voelen.

      Liever zou ik…
      mijn woorden willen aansluiten op mijn emoties;
      mezelf als echt persoon willen neerzetten en niet een illusie om mezelf heen maken;
      ge?nteresseerd _zijn_ in andermans idee?n in plaats dat alleen te tonen.

      Login om te reageren
    2. Peter schreef:
      11 december 2008 om 12:13

      Als ik het goed begrijp moet de manager valse emoties tonen om zijn zin te krijgen. Dan hoop ik dat hij ook weet dat zodra men deze manier van manipuleren, want dat is het, door heeft, hij de manager dus, alleen nog kan maar rekenen op tegenwerking.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs