Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

CMS is dood, lange leve mashup

19 februari 2009 - 08:504 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurOverheid.nl

Web 2.0 begint te 'buzzen' bij overheden. Een door het ministerie van BZK in november 2008 uitgeschreven ideeënwedstrijd resulteerde in maar liefst 124 inzendingen voor Web 2.0-toepassingen. Deze aandacht voor Web 2.0 is vooral een verdienste van het team achter de website www.ambtenaar20.nl. Saillant is dat de bloggers vooral werkzaam zijn bij ministeries of in de private sector.

Ook bij gemeenten groeit de interesse voor Web 2.0. Een opvallend gegeven, als we beseffen dat nog steeds meer dan 85 procent van de Nederlandse gemeenten lager scoort dan 50 procent op de Overheid.nl Monitor. Een vreemde paradox, veroorzaakt doordat slechts een kleine groep gemeenten die internet als communicatiekanaal écht serieus neemt en volop bezig is met nieuwe ontwikkelingen. Toch biedt Web 2.0 juist volop kansen aan gemeenten die wat achterblijven op de ranglijst.

Web 2.0 als oplossingskloof

Bij mijn gesprekken blijken medewerkers van gemeenten Web 2.0 vooral te identificeren met ontwikkelingen als Hyves.nl, Wijbouweneenwijk.nl en Zoover.nl. Allen zijn initiatieven waarbij bezoekers de content van de website creëren. Tot mijn verbazing hoorde ik een MT-lid tijdens een presentatie zelfs de term crowdsourcing gebruiken. Bij het vrijuit praten over Web 2.0-mogelijkheden, schetsen de medewerkers een beeld van levendige communities, waarin burgers met elkaar en met ambtenaren en politici discussiëren over allerhande belangrijke onderwerpen. Web 2.0 als de oplossing voor de kloof tussen burger en overheid.

Zelf sta ik kritisch tegenover de slagingskans van Web 2.0 als oplossing van deze kloof. Bij de diverse trajecten voor het opzetten van (wijk)communities die ik heb begeleid, was in alle gevallen de conclusie dat burgers geen interesse hadden betrokken te worden. Niet via de 'oude' kanalen en ook niet via internet.

Programmable web en mashups

Web 2.0 is echter meer dan user generated content en social networking  alleen. Een andere veelbelovende ontwikkeling is programmable web en mashups. Hierbij bieden informatie-eigenaren gestructureerde gegevens op het internet aan via RSS, API's of andere technieken. In de Verenigde Staten biedt bijvoorbeeld Fedspending.org een API aan, waarmee journalisten en andere geïnteresseerden overheidsuitgaven als een gestructureerde gegevensstroom kunnen binnenhalen en bewerken.

Met behulp van diverse mashuptools is het voor gebruikers eenvoudig deze gestructureerde gegevens te bewerken, samen te voegen en te publiceren op een eigen website. Op internet zijn diverse kosteloze tools te vinden. Inmiddels zijn ook meer robuuste professionele tools beschikbaar.

Hoe zou dat kunnen werken bij een gemeente?

Stel je eens voor dat een gemeente via een geautomatiseerd proces wekelijks de actuele bekendmakingen op internet publiceert in een spreadsheet. Zij biedt daarmee deze gegevens op een gestructureerde wijze aan. Met een mashuptool kan een gebruiker eenvoudig deze gegevens uit de spreadsheet bewerken en koppelen aan een geografische kaart. Een milieu-organisatie kan bijvoorbeeld een overzicht maken van enkel de milieuvergunningen en deze geografisch tonen.

Dit voorbeeld laat zich gemakkelijk doorontwikkelen naar een uitgebreider voorbeeld. De gemeente beschikt ook over een document management systeem (dms). Deze applicatie biedt via een webservice de mogelijkheid documenten die voldoen aan een aantal voorwaarden op te vragen. Voor een actieve wijkbewoner is het via mashup eenvoudig op de wijkwebsite een geografisch overzicht te tonen van alle bekendmakingen voor de wijk. Tevens kan de wijkbewoner een overzicht tonen van alle gemeentedocumenten die betrekking hebben op de wijk.

Vanzelfsprekend kan ook de actieve jongere, de ondernemer, de allochtoon, etc. via mashuptechnologie de gemeente-informatie bewerken, combineren en publiceren op een eigen website. In theorie kan iedere doelgroep zo zijn eigen website, gebaseerd op gemeente-informatie, maken.

Gemeenten profiteren eenvoudig en snel van mashups

Als gemeenten ergens goed in zijn, is dat het beheren van gestructureerde informatie. Het aanbieden van deze informatie op het internet is zelfs met verouderde technologie inmiddels een kleine moeite en kan tegen weinig kosten worden gerealiseerd. Met mashuptechnologie kunnen gebruikers eenvoudig deze informatie bewerken, combineren en publiceren op een eigen website. Het is vervolgens een kleine stap om ook interne gebruikers op deze wijze in staat te stellen hun eigen webpagina's ten bate van hun werkzaamheden te maken.

Gemeenten die tot nu toe niet veel geïnvesteerd hebben in internet, hebben nu de kans snel en tegen lage kosten de diverse informatiebronnen binnen de organisatie te ontsluiten op het web. Daarmee bieden zij diverse gebruikers de mogelijkheid deze informatie te gebruiken in mashups.

Een belangrijker voordeel is dat de gemeente voortaan ook de eigen website kan opbouwen met mashuptechnologie. Zonder veel moeite bouwt de webmaster een pagina met alle relevante informatie rondom een project, voor een wijk, voor ouderen in de binnenstad, kortom voor iedere doelgroep. De gemeente hoeft niet meer te investeren in een duur CMS.

 Het CMS is dood. Lang leve mashup!

Meer over

APICMSECMSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    ActueelCarrière

    Kort: Atos benoemt Benelux-hoofd ai-tak, Eset-rapport, Sioux naar Singapore, Dell vernieuwt AI Factory

    deal overeenkomst partner samenwerking akkoord
    ActueelCarrière

    Bonden akkoord met nieuwe ICK-cao 2025-2026

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    ActueelCarrière

    Kort: Cloudstichting opgericht, eerste lokale-overheidsklanten voor DSC (en meer)

    4 reacties op “CMS is dood, lange leve mashup”

    1. Roy Wasse schreef:
      21 februari 2009 om 17:04

      Interessant artikel!

      Betreft de slagingskans van community websites ben ik het wel eens. Zie bijvoorbeeld http://www.togetherforlondon.org. Hierop vindt een maatschappelijke discussie plaats over hoe London een meer aangename plek te maken. Onder meer op de bekende rode bussen wordt hiervoor volop reclame gemaakt.

      Desondanks loopt het niet bepaald storm op de community site, slechts enkele bijdragen per week. En dat terwijl er een crowd is van 7+ miljoen mensen.

      Op de site tref je trouwens ook de Google Maps mashup aan. Hiermee wordt zichtbaar waar de discussies zich afspelen.

      Verder: ik denk dat voor het slagen van een community site voor de overheid de community naast betrokkenheid ook vertrouwen moet hebben in het bestuur. Een helder doel en eenvoud zijn mijn inziens ook sleutelfactoren.

      Login om te reageren
    2. Albert van Grondelle schreef:
      26 februari 2009 om 10:35

      Web 2.0 bij de overheid slaagt alleen als er sprake is van organisatie van informatie en content management.

      Login om te reageren
    3. Erwin Sigterman schreef:
      27 februari 2009 om 11:22

      Je haalt twee zaken door elkaar: het portaal (dat goed met Mashups kan werken) en de aanbieders van content (dat goed met een CMS kan werken. Natuurlijk zal Mashups de CMS-wereld gaan veranderen, maar ik denk eerder aan uitbreiden dan aan inkrimpen, aangezien je de content via meer kanalen gaat ontsluiten.

      Login om te reageren
    4. Tijmen schreef:
      18 mei 2009 om 11:37

      Interessant artikel, toevallig zelf onlangs een testje gestart met een mashup. Dat maakt mij de zogenaamde ondernemer? Ik heb hem gemaakt rondom veiligheid en wordt op dit moment nog geheel gratis gefaciliteerd.

      http://veiligheid.wordpress.com

      Ik ben alleen nog een beetje aan het denken, hoe ga je zoiets daadwerkelijk gebruiken binnen een organisatie? En hoe maakt je het geheel bruikbaar zonder dat er en information overload plaatsvindt?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs