Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Krediet

Centric biedt banken reëlere kredietcheck

06 september 2013 - 15:42ActueelData & AICentric
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Banken kunnen kredietaanvragen nu reëler beoordelen. Ook kunnen ze eventuele betalingsproblemen van de klant vroegtijdig signaleren, al voordat deze leiden tot registratie bij het BKR. Die ontwikkeling komt voort uit de optimalisering van LogiLink, de software (interface) van ict-dienstverlener Centric waarmee bedrijven de kredietwaardigheid van (potentiële) consumptieve en zakelijke klanten kunnen checken.

Vrijwel alle Nederlandse banken maken gebruik van dit systeem alvorens ze besluiten of ze een bepaalde persoon een krediet verstrekken. Onlangs sloeg Centric de handen ineen met Focum om de data die via LogiLink beschikbaar is voor de financiële markt te optimaliseren. Focum maakte zijn consumentendata met betrekking tot kredietwaardigheid toegankelijk voor de gebruikers van LogiLink.

‘Omdat Focum de data op een andere manier verzamelt dan bijvoorbeeld een instantie als BKR, is hun bestand van grote toegevoegde waarde’, zegt Peter Feuth manager bij Centric. ‘Het kan best zijn dat een consument niet bij BKR is geregistreerd, maar wel bij allerlei bedrijven verplichtingen is aangegaan zonder die na te komen. Die consumenteninformatie kan Focum verstrekken.’

Maximaal rendement

Het resultaat is dat banken een reëlere, beter onderbouwde beslissing kunnen nemen over het al dan niet verstrekken van een krediet. ‘Ook helpt onze informatie bij het vroegtijdig signaleren van betalingsproblemen, voordat deze leiden tot registratie bij het BKR’, zegt Leendert Rijnsburger directeur marketing en sales bij Focum. ‘Hierdoor kunnen bedrijven preventief in gesprek gaan met klanten. Focum helpt bedrijven maximaal rendement uit hun klantrelatie te behalen. Daarbij kan het gaan om marketing, klantbeheer, klantbehoud en creditmanagement. Wij zorgen dat bedrijven niet alleen hun doelgroep bereiken, maar ook de juiste klanten accepteren en met hen een financieel gezonde relatie houden.’

Feuth verwacht dat Centric in de toekomst de mogelijkheden van LogiLink uitbreidt, waar mogelijk met de data van Focum. ‘Het zou voor bedrijven mooi zijn als ze niet alleen de kredietwaardigheid van consumenten kunnen checken, maar ook die van kleine bedrijven, zzp’ers, vof’s of directeur-grootaandeelhouders.’

Kredietwaardigheid

Hiermee voorzien Focum en Centric in een sterke behoefte in de markt. ‘De noodzaak om partijen te checken alvorens een overeenkomst te sluiten, groeit’, zegt Rijnsburger. Feuth beaamt die constatering. ‘Bovendien hebben banken en andere kredietverstrekkers behoefte aan flexibele oplossingen waarmee ze meerdere datasystemen kunnen koppelen en snel antwoord krijgen op hun vragen over de kredietwaardigheid van de betreffende persoon of partij.’

Meer over

Business IntelligenceSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    OpinieData & AI

    Financiële risico’s beoordelen met ai: goed idee?

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    2 reacties op “Centric biedt banken reëlere kredietcheck”

    1. Ludovica van Oirschot schreef:
      9 september 2013 om 10:48

      Ben benieuwd hoe het zit met de privacy-aspecten?

      Login om te reageren
    2. Henk schreef:
      10 september 2013 om 22:19

      Ik ken de directeur van Centric, dhr Sanderink. Iemand waar elke cent al eentje teveel is. Als hij verantwoordelijk is voor de creditcheck, dan hou ik mijn hart vast. Dan kan niemand meer in Nederland een euro lenen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs