Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Big Data

Vervuilde data stremt big data analytics

01 mei 2015 - 10:153 minuten leestijdActueelData & AIForrester
Annemiek Sprado
Annemiek Sprado

De verwachtingen rondom big data zijn hooggespannen. 74 procent van de West Europese bedrijven verwacht een return on investment (roi) te realiseren binnen twaalf maanden na implementatie van big data analytics. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Big Data in Western Europe Today’. uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Xerox. Verder laat het onderzoek zien dat vooral een vervuilde database organisaties ervan weerhoudt om big data te omarmen.

Het onderzoek maakt onderscheidt in drie belangrijke trends omtrent de inzet van big data. Zo is big data essentieel bij het nemen van strategische beslissingen. Meer dan de helft van de respondenten (61 procent) geeft aan steeds vaker beslissingen te baseren op datagedreven informatie dan op factoren zoals onderbuikgevoel, mening of zelfs ervaring.  56 procent van de 330 respondenten op managementniveau in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ervaart momenteel al voordelen van werken met big data.

Een vervuilde database is kostbaar. Het blijkt dat 70 procent van de organisaties nog steeds onjuiste data in hun database hebben. 46 procent van de ondervraagden is van mening dat onbetrouwbare datasets een negatieve invloed hebben op bedrijfsvoering, vanwege de handeling aan herberekeningen of volledige onbruikbare datasets.

Vervuiling

Vooral slechte datakwaliteit belemmert organisaties dan ook om big data te implementeren. In het algemeen denken organisaties (55 procent) dat de adoptie van big data leidt tot betere engagement met klanten, hogere betrokkenheid in interne teams (54 procent) en de productiviteit van werknemers (54 procent),  stimuleert. Meer dan de helft van de respondenten verklaart echter dat zij niet de juiste processen hebben om de kwaliteit van gegevens daadwerkelijk te waarborgen.

Om deze processen in te regelen is een derde van de organisaties van plan om meer kennis in huis te halen door het inzetten van data engineers en 30 procent van de organisaties gaat zelf op zoek naar data governance developers en data scientists. Een derde besteedt dit liever uit bij een leverancier. 59 procent zegt liever een samenwerking aan te gaan met twee leveranciers, waar de één kennis van de industrie brengt en de ander een specialist in analytics is.

Big data security

Data beveiligen is voor 37 procent een grote uitdaging bij het implementeren van een big data-strategie. Nederlandse organisaties zien met 36 procent vooral het gebrek aan toegang tot interne data, vanwege technische bottlenecks, als grootste uitdaging bij de implementatie van big data.

De eerste stappen in het omarmen van het begrip big data worden gezet. Het potentieel is er, maar daadwerkelijke succesvoorbeelden ontbreken nog. Daarbij laat het onderzoek zien dat slechts 20 procent van de organisaties die gebruik maken van big data dit op de correcte manier doen. Deze groep worden bestempeld als de ‘Data-rati’. 31 procent van de organisaties heeft nog geen goede aanpak, deze worden de ‘Data-laggards’ genoemd en het grootste gedeelte, 49 procent, worden ingedeeld als ‘Data-Explorers’ deze groep is hun aanpak nog aan het formuleren. Er is een duidelijk verschil te zien tussen de mate van volwassenheid als het gaat om datakwaliteit. 38 procent van de ‘Datarati’ zegt nooit of zelden misleidende of onjuiste informatie binnen hun datasets te vinden, tegenover bijna een vijfde, 19 procent, van de ‘Data-laggards’.

‘Managers zien het potentieel van data-driven intelligence, maar ervaren nog veel obstakels’, zegt Craig Saunders, directeur Analytics Resource Center, Xerox Consulting en Analytics Services. ‘Er zijn nog veel uitdagingen die leidinggevenden ’s nachts wakker houden. Ondanks deze uitdagingen maakt de grote meerderheid van bedrijven wel stappen richting de adoptie van big data.’

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    jongeren
    ActueelData & AI

    Tableau traint studenten in data-analytics

    2 reacties op “Vervuilde data stremt big data analytics”

    1. Corne Smiesing schreef:
      1 mei 2015 om 12:05

      Vervuilde databases zijn vaak het probleem bij managementverwachtingen.
      De praktijk is nu eenmaal niet zo rechtlijnig.
      KPN heeft ooit geprobeerd marketing met hun eigen klantgegevens te doen. Dat vereiste toch en behoorlijke opschoonactie. Tegenwoordig zijn er wel partijen die dat voor je kunnen doen.

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      1 mei 2015 om 13:56

      Niet zo verrassend dat databestanden incompleet, onjuist of ongeordend zijn als ik kijk naar de processen waar ze onder liggen. Big Data beoogt namelijk de pijn van ‘disconnected processes’ op te lossen door een analyse op het digitale residu hiervan te doen. Beetje een kip-en-het-ei verhaal dus…..

      Betreffende potentieel van data-driven intelligence met infographics zijn wel wat kanttekening te maken als het historische, ongecontroleerde of onjuist geïnterpreteerde data betreft:

      “Een statisticus is in staat te beweren dat het bloedigste ogenblik der wereldgeschiedenis de eerste broedermoord was: toen viel 50% van de ganse mannelijke jeugd ter aard.”

      Hoe ik beperking in technische toegang tot interne data op moet vatten is me een raadsel, klinkt alsof veel organisaties niet in staat zijn om te herstellen na een ramp. In dat geval lijkt een vlucht voorwaarts met Big Data me niet de meest verstandige keus als je daarmee dus nog meer data krijgt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs