Universiteit Twente lanceert EK-app

08-06-2012 14:24 | Door Sander Hulsman | Lees meer artikelen over: Apps | Lees meer over het bedrijf: Universiteit Twente | Er zijn nog geen reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Oranje

Zo vlak voor de start van het Europees Kampioenschap voetbal in Polen en Oekraïne schieten de verschillende EK-apps als paddenstoelen uit de grond. Ook de Universiteit Twente deed een duit in het zakje en ontwikkelde de CrowdCoach-app. Het bijzondere hieraan is dat de app modulair is opgebouwd waardoor de basis herbruikbaar is voor andere evenementen.

Studenten, wetenschappers en marketeers van de Universiteit Twente ontwikkelden CrowdCoach in eerste instantie voor het komende EK voetbal. De app maakt het mogelijk de bondscoach van het Nederlandse elftal ‘realtime' te coachen. Of het nu gaat om een slimme wissel, een actie van een speler of het aanwijzen van de man of the match, iedereen kan zijn mening direct via de app uiten. De app geeft de voetballiefhebber een stem en brengt realtime alle meningen naar buiten.

Minimale kosten

De app is ontwikkeld door vijf bachelor-informatica studenten van de Universiteit Twente. Deze studenten werden hierbij grafisch ondersteund door twee studenten industrieel ontwerpen. Daarnaast helpen een aantal studenten gedragswetenschappen met de analyse en sociale media achter deze app. Omdat alle kennis en vaardigheden in-house beschikbaar zijn, heeft de ontwikkeling van CrowdCoach tot minimale kosten geleid.

'De gehele ontwikkeling van de app heeft zich in april en mei 2012 afgespeeld', zegt student technische informatica Jeroen Vollenbrock. 'Dit was een enorme uitdaging, omdat er binnen een maand tijd een compleet systeem opgebouwd moest worden. De iOS-app (iPhone) is geschreven in objective-C, de Android-app is geschreven in Java. De backend bestaat uit een gecached systeem dat onder andere uit een Java (J2EE)-applicatie en en MySQL-database bestaat. De gehele frontend is geschreven in php, maar wordt gecompiled naar plain html en Javascript (jQuery). Dit systeem praat middels een JSON-RPC api tegen de backend. Op deze manier wordt het mogelijk om een aantal load-balancers voor het systeem te zetten, waardoor enkel de volledig dynamische data rechtstreeks verwerkt wordt. Op deze manier hopen wij tijdens de EK de grote piekmomenten te kunnen ondervangen. Eventuele partners kunnen vervolgens ook weer aan deze api koppelen, om zo realtime de mening van Nederland op hun uitzending of website te tonen.'

Simpele button

De backend van CrowdCoach is geheel modulair opgebouwd, waardoor deze eenvoudig is te hergebruiken voor andere zaken, zoals verkiezingen, (sport)evenementen, opiniepeilingen en andere subjectieve zaken. Vollenbrock: 'Hiermee wordt CrowdCoach niet alleen de naam van de app, maar is het ook het nieuwe concept 'crowdcoaching'. Het voordeel ten opzichte van de concurrentie is dat deze app zich focust op de emotie en niet op objectieve waarnemingen. Tijdens een voetbalwedstrijd heeft een gebruiker geen tijd om uitgebreide vragen te moeten beantwoorden, maar heeft deze wel tijd om af en toe op een simpele button te klikken. Daarmee bereiken we een veel groter publiek dan een app die enkel een vraag toont en om antwoord vraagt. Naast dat deze vragen vaak een wat groter analytisch denkvermogen vereisen, meet dit ook nog steeds objectieve zaken. Onze app daarentegen probeert op een voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk ogende manier de emotie achter het voetbal te meten, waardoor de mening van heel Nederland in kaart kan worden gebracht.'

Vollenbrock durft geen uitspraken te doen over het aantal gebruikers van CrowdCoach. Hij hoopt vooral op een sneeuwbaleffect waarbij het zien gebruiken aanzet tot nieuwe gebruikers. 'We mikken op een aanzienlijk bereik in Nederland, al is de app wel al representatief bij een laag aantal deelnemers. Het mooie is dat CrowdCoach inspeelt op techniek en emoties en deze subjectiviteit kunnen we vervolgens koppelen aan objectieve zaken. De resultaten uit onze app worden dan ook naar onze gedragswetenschappers gestuurd. De statistieken van de meningen zijn te gebruiken voor analyses en voor wetenschappelijk (social media) onderzoek. Daarnaast maken we dit voor ieder ander openbaar via de website van CrowdCoach.'

De Telegraaf lanceert EK-app

De Telegraaf lanceert de EK-app Telesport Voetbal App voor iPhone en Android, waarmee voetballiefhebbers toegang hebben tot het laatste EK-nieuws. Alle duels zijn live te volgen en via uitgebreide statistieken. Ook kunnen er alerts worden ingesteld. Via koppelingen met social platformen als Facebook, Twitter en Hyves kunnen voorspellingen worden gedaan. De app is naar persoonlijke voorkeur in te stellen.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

46 vacatures
Microsoft Dynamics NAV Developer

MySolution , Houten

iOS Ontwikkelaar

Ordina , Nieuwegein

TIBCO SOA Software Engineer

Ordina , Nieuwegein

Software Designer die trots is op wat hij al kan met Java of C#

Technolution , Gouda

DBA Developer

de Persgroep Nederland , Amsterdam

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1992 6.86
Klik voor meer info 2 1502 6.67
Klik voor meer info 3 1142 6.67
Klik voor meer info 4 1219 6.63
Klik voor meer info 5 879 6.58
Klik voor meer info 6 586 6.30
Klik voor meer info 7 418 6.29
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 701 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.04