Capgemini verrast door miljoenenclaim Berkleef

02-06-2014 11:59 | Door Pim van der Beek | Lees meer over het bedrijf: Capgemini | Er zijn 3 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
rechter rechtszaak rechtbank

Ict-dienstverlener Capgemini is verbaasd over de 43 miljoen euro die Kenneth Berkleef, oud-eigenaar van het failliete softwarebedrijf Equihold, eist. Volgens Capgemini mist de claim inhoudelijke onderbouwing en is het bedrag ook nog eens dertig keer hoger dan de maximale schadevergoeding die volgens contractuele aansprakelijkheid kan worden geëist. De ict-ondernemer en de dienstverlener zijn in onmin over de ontwikkeling van een sportmanagementsysteem tussen 2005 en 2010. Volgens Berkleef is hij door fouten van Capgemini miljoenen misgelopen. Bovendien houdt hij Cap mede-verantwoordelijk voor het faillissement van Equihold.

'De claim van de heer Berkleef is gebaseerd op de veronderstelling dat Equihold de volledige regie en uitvoering voor de ontwikkeling van de applicatie heeft uitbesteed aan Capgemini. Dat is feitelijk onjuist. Equihold heeft vanaf het begin uitdrukkelijk de regierol bedongen, waaronder beslissingen over de gewenste ontwikkelrichting, functionaliteit en prioriteit', schrijft Capgemini op de website.

De ict-dienstverlener: 'Equihold beschikte ook over alle technische kennis om die regierol te kunnen vervullen en de kwaliteit van de opgeleverde code te controleren. Wij leverden mankracht en bouwden op aanwijzing van Equihold de gewenste functionaliteit. Deze afspraak bleef gedurende de gehele contractperiode van kracht (2005-2010). Problemen ontstonden doordat Equihold specificaties te laat goedkeurde, wijzigingen op het laatste moment doorvoerde, onredelijke deadlines stelde in het licht van (niet-gecommuniceerde) afspraken met klanten en het laten ontstaan van grote betalingsachterstanden.'

Volgens Capgemini heeft Equihold gedurende het project niet laten blijken ontevreden te zijn over de kwaliteit van de code en had Equihold de technische kennis in huis om daarover te kunnen oordelen. Capgemini: 'In de periode 2007-2008, toen de meeste releases werden opgeleverd, stegen de klanttevredenheidscores van de door Capgemini geleverde diensten. Gemiddeld werd de dienstverlening gewaardeerd met 4,67 op een schaal van 0 tot 5.' De dienstverlener verzet zich tegen de veronderstelling dat de softwarecode ondeugdelijk was. 'Uitvoerig onafhankelijk onderzoek van het gerenommeerde onderzoeksbureau de Software Improvement Group onderschrijft onze stelling', meldt het dienstenbedrijf.

Betalingsachterstanden

Capgemini noemt het verder opmerkelijk dat Equihold pas na afloop van het project in 2010 en bij 'enorme betalingsachterstanden' zogenaamde 'problemen' ontdekte met de softwarecode. Capgemini schrijft: 'Dit ontneemt ons niet alleen de mogelijkheid het vermeende probleem direct op te lossen, maar geeft ook aanleiding te veronderstellen dat andere motieven in het spel zijn.'

Berkleef zet claim door

Oud-eigenaar van het failliete softwarebedrijf Equihold, Kenneth Berkleef, stelt dat Capgemini verantwoordelijk is voor het faillissement van zijn bedrijf. Volgens Berkleef heeft Capgemini gefaald bij de oplevering van de software. Hierdoor kon het bedrijf niet het beloofde softwaresysteem opleveren waardoor hij miljoenen euro’s is misgelopen. Berkleef laat weten dat hij niets nieuws leest in de argumenten van Capgemini en zijn claim doorzet.
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1972 6.88
Klik voor meer info 2 1139 6.67
Klik voor meer info 3 1489 6.65
Klik voor meer info 4 1207 6.63
Klik voor meer info 5 872 6.58
Klik voor meer info 6 572 6.32
Klik voor meer info 7 413 6.28
Klik voor meer info 8 1078 6.05
Klik voor meer info 9 694 6.04
Klik voor meer info 10 452 6.02