Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Betekenis ICT voor het onderwijs neemt toe

24 juni 2013 - 08:163 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKennisnet
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Ict wordt steeds meer een integraal onderdeel van het Nederlandse onderwijs. Bijna alle leraren gebruiken inmiddels ict in hun onderwijs. Dit blijkt uit de jaarlijkse Vier in balans-monitor van ict-adviseur van het onderwijs Kennisnet. Ict in het onderwijs draagt bij aan de motivatie, verbetert de leerprestaties en kan het leerproces versnellen.

Na een jarenlange focus op desktops en digitale schoolborden zijn mobiele devices sterk in opkomst in het onderwijs. Het percentage laptops stijgt en de meeste scholen beschikken over een Wi-Fi-netwerk. Het aantal tablets in het onderwijs is op dit moment nog beperkt.

Leerlingvolgsystemen

Ook bij administratieve taken op scholen worden de mogelijkheden van ict steeds beter benut. Digitale informatiesystemen verlichten de administratieve last van onderwijsinstellingen en ict helpt bij het monitoren van onderwijsresultaten. Met één simpele muisklik wordt de prestatie van een leerling of een groep leerlingen over een reeks van jaren zichtbaar. Leerlingvolgsystemen en elektronische leeromgevingen helpen scholen dan ook om het onderwijs beter te organiseren.

Onderzoek wijst uit dat het gebruik van digitale informatiesystemen in scholen een prestatie verhogend mechanisme op gang brengt, waardoor scholen meer rendement uit het onderwijs halen. Daarnaast zorgt ict voor een adequate informatievoorziening. Dat vermindert het schoolverzuim en versterkt de betrokkenheid van ouders bij de school en bij het leren van hun kind.

Digitaal lesmateriaal en tablets

De helft van de leraren in het basisonderwijs en het mbo gebruikt meer dan tien uur per week een computer tijdens de les. In het voortgezet onderwijs doet een derde van de leraren dat meer dan tien uur per week. Bijna de helft van het lesmateriaal in het mbo is digitaal, in het basis en voortgezet onderwijs is dat een kwart. In het mbo is ongeveer 5 procent van alle schoolcomputers een tablet, in het basis- en voortgezet onderwijs is dit respectievelijk 1,2 procent en 2,9 procent.

Managers maken veel gebruik van gegevens uit hun administratieve systemen. Cloudvoorzieningen lijken vanzelfsprekend. Alle managers kunnen thuis bij hun werk e-mail en 80 procent ook bij hun werkdocumenten. Social media en e-mail zijn populair voor leraren om te communiceren met leerlingen en ouders. Meer dan de helft van de leraren doet dit regelmatig. In het voortgezet onderwijs zet zelfs driekwart van de leraren sociale media en e-mail in om te communiceren.

Onvoldoende rendement uit ict

Toch haalt het onderwijs volgens Kennisnet nog onvoldoende rendement uit ict. Het verschil tussen gewenst en daadwerkelijk gebruik van ict is nog steeds groot en de manier waarop ict wordt ingezet sluit veelal onvoldoende aan bij de doelen die scholen daarmee willen bereiken. Zij concluderen dat innovatie met ict, gedreven vanuit techniek minder kansrijk is. Echte, blijvende veranderingen komen volgens Kennisnet alleen tot stand als innovatie onderwijsgedreven is.

Meer over

Tablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Surf zoekt operator voor 3,2 miljoen studenten

    Eén reactie op “Betekenis ICT voor het onderwijs neemt toe”

    1. Gerben schreef:
      28 juni 2013 om 09:44

      Volgens mij is er niet alleen lesinhoudelijk, maar ook winst te behalen in de begeleiding van leerlingen via ICT applicaties binnen ROC’s bijvoorbeeld. De ICT kan voorzien in een “leerlingvolgsysteem” waarbij decanen, leraren en ouders betrokken kunnen zijn. Dit heeft mogelijk ook een goed effect op motivatie en leerprestaties. Natuurlijk is het jammer als scholen niet investeren in tablets en/of pc’s; er zijn genoeg apps.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs