Professional wil ICT-vaardigheden verbeteren

12-02-2013 11:01 | Door Sander Hulsman | Lees meer over de bedrijven: KPN, Universiteit Twente | Er zijn 14 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Bijna drie op de vijf werknemers (59 procent) willen hun ict-vaardigheden verbeteren. Gemiddeld zijn zij bereid daar zelfs een dagdeel (3,5 uur) per week aan te willen werken. Dat blijkt uit representatief onderzoek van KPN Consulting onder fulltime werkende Nederlanders.

Deze uitkomst bevestigt de veronderstelling dat werknemers nieuwe technologieën niet altijd optimaal inzetten voor hun werkzaamheden, zoals bleek uit eerder onderzoek van de Universiteit Twente. Door gebrek aan ict-vaardigheden en motivatie zijn medewerkers minder productief. Met een uitgebreide adaptatieaanpak kan deze weerstand worden weggenomen en zo de arbeidsproductiviteit worden verhoogd.

De ondervraagde professionals geven aan dat de tevredenheid over hun ict-vaardigheden op verschillende manieren kan worden verhoogd. Meest populair hierbij is uitleg van de technologie door een directe collega (37,8 procent) of een expert binnen de organisatie (35 procent). De handleiding is met een gemiddelde van 16,2 procent niet populair onder werknemers. Dit middel wordt wel twee keer zo veel door vrouwen geraadpleegd (24 procent) als door mannen (12,7 procent). Vragen stellen aan experts via social media is de minst populaire oplossing (7,5 procent).

Andere behoeften man en vrouw

Opvallend meer vrouwen dan mannen geven de voorkeur aan het inroepen van hulp van een directe collega: 44 procent van de vrouwen versus 34,5 procent van de mannen staat hiervoor open. Ook noemen vrouwen bijna twee keer zo vaak dan mannen een klassikale training of cursus als oplossing (36 procent versus 18,2 procent). Mannen geven op hun beurt vaker dan vrouwen de voorkeur aan het zelf opzoeken van informatie via intranet of internet (21,8 procent versus 8 procent). KPN Consulting concludeert dat de behoefte van mannen en vrouwen verschilt als het gaat om vormen van support.

‘We kijken bij een adaptatieaanpak naar de doelgroep die met de nieuwe technologie aan de slag gaat’, zegt consultant Richie van Heuven van Staereling van KPN Consulting. ‘Zoals uit het onderzoek blijkt, verschilt de behoefte per doelgroep. Met meer trainingen geven en handleidingen schrijven alleen, los je het probleem niet op. Om medewerkers te stimuleren de mogelijkheden van de technologie te gebruiken, is een bredere aanpak nodig. Begin met het centraal zetten van de medewerkers en zoek vanuit dit perspectief de best passende aanpak. Stem de training en ondersteuning af op elke doelgroep, of het nou gaat om techneuten of verkopers.’

Gebrek aan ervaring en motivatie

Meestal is het de ict-afdeling die nieuwe technologie invoert op een afdeling, terwijl het de medewerkers ontbreekt aan gebruikservaring. Denk aan de introductie van Windows 8 en Lync of devices zoals tablets en smartphones. Deze bieden veel nieuwe functionaliteiten die (samen)werken effectiever maken. Als de ict-afdeling de medewerkers daarover niet voldoende informeert, zijn ze minder gemotiveerd om de nieuwe technologie optimaal te benutten.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1991 6.86
Klik voor meer info 2 1502 6.67
Klik voor meer info 3 1142 6.67
Klik voor meer info 4 1218 6.63
Klik voor meer info 5 879 6.58
Klik voor meer info 6 584 6.32
Klik voor meer info 7 416 6.29
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 701 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.04