Leveranciers haken af bij aanbesteding Dimpact

17-01-2012 11:59 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: Midoffice, Aanbesteding | Lees meer over de bedrijven: Inter Access, Atos, Dimpact, Brein, Logica, PinkRoccade, Exxellence | Er zijn 11 reacties op dit artikel | Permalink

De gemeente Roermond sloot in november 2011 als 30ste lid een Dimpact-contract.

De gemeente Roermond sloot in november 2011 als 30ste lid een Dimpact-contract.

De aanbesteding van Dimpact voor nieuwe standaard front- en midoffice software verloopt moeizaam. Vier van de zes kanshebbers hebben zich teruggetrokken. Brein Informatisering, Inter Access, Logica en Pinkroccade beoordelen de tender als te risicovol. Alleen Atos en Exxellence zijn nog in de race. Dimpact is een coöperatie die voor zo'n dertigtal gemeenten gezamenlijke software voor front- en midoffice-functionaliteit regelt.

Medio 2012 loopt de huidige raamovereenkomst op basis van de eerste midoffice-aanbesteding met Atos (en Exxellence als onderaannemer) af. Doel van de nieuwe aanbesteding, deels gebaseerd op de reeds gerealiseerde producten, is het de komende zes jaar garanderen van de continuïteit van de Dimpact-oplossing bij de deelnemende gemeenten. Daarnaast moet de aanbesteding een uitbreiding op de bestaande functionaliteit opleveren.

Geen positieve business case

Vier van de zes geselecteerde partijen zijn inmiddels afgehaakt. Brein Informatisering, Inter Access, Logica en Pinkroccade laten in vergelijkbare reacties weten dat de combinatie van grote voorinvesteringen en een hoog ondernemersrisico geen goede business case oplevert. Daarbij speelt mee dat de scope van de aanbesteding gaandeweg is verbreed met documentmanagement- en contentmanagementsoftware, zonder dat daarvoor een extra vergoeding wordt gegeven.

Opmerkelijk genoeg zijn de twee overgebleven partijen dezelfde bedrijven die bij de eerste aanbesteding betrokken waren. Noch Atos noch Exxellence wil in het kader van de lopende aanbesteding uitspraken doen over de ontstane situatie. Dimpact onthoudt zich van commentaar en wil pas in een later stadium reageren.

Aanbesteding
In de zomer van 2011 publiceerde Dimpact de selectieleidraad voor de aanbesteding van een standaard frontoffice- en midoffice suite. Op basis van de ontvangen verzoeken tot deelname stelde de vereniging een top zes samen. Met dit zestal, - Atos, Brein (met partner Solviteers als systeemintegrator), Exxellence, Inter Access, Logica en Pinkroccade Local Government -, is Dimpact daarna een concurrentiegerichte dialoog aangegaan over het 'programma van eisen' in conceptvorm. Na de dialoogfase zou de aanbesteding op basis van een definitief programma van eisen starten. Na vertraging werd de inschrijvingstermijn verlengd tot uiterlijk 5 januari 2012. Van de top zes geven alleen Atos en Exxellence nu aan nog mee te doen aan de lopende aanbesteding.
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKJan Jansen, 17-01-2012 14:13
Lijkt me logisch dat Atos en Exxellence overblijven. Die gaan gewoon verder op hetgeen er al staat en m.i. was dat vooraf de bedoeling van Dimpact. Veel succes ermee!
De redactie vindt deze reactie: OKGerdine Haas, 17-01-2012 14:17
Aanbestedingen begeleidt door Wouter Keller zijn nog nooit succesvol geweest! Dat hebben de afgehaakte partijen nu ook wel door. Kijk maar eens naar de aanbestedingen Andez I en II, Govunited en nu weer Dimpact.
 
'T gaat 'm niet worden mensen. Overheden kunnen tegenwoordig prima oplossingen direct bij professionele leveranciers kopen en ook nog eens onder de aanbestedingsgrens! de KING best gejatprijs 2011 laat twee duidelijke voorbeelden zien van overheden die goed samenwerken zonder dit soort dure bureaucratieën. 2012 wordt het jaar dat we gaan inzien dat grote aanbestedingen te duur zijn, mislukken en niet meer nodig zijn.
De redactie vindt deze reactie: GoedHan Dieperink, 17-01-2012 17:08
Dramatische ontwikkeling. Als veel belangrijke, toonaangevende marktpartijen afhaken, dan is dat een overduidelijk signaal van een ondeugdelijke aanbesteding. Van op papier fraaie, maar niet te realiseren ICT-systemen. In ieder geval is de dialoog tussen aanbesteders en marktpartijen zwaar onvoldoende geweest. Voor de burger betekent dat potentiële verspilling van publieke middelen. Geld van de burger dus. Wie gaat deze ervoor zorgen dat dat voorkomen wordt? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
De redactie vindt deze reactie: GoedMieke, 17-01-2012 20:05
Jammer om te zien dat er bij voorbaat al afgehaakt wordt omdat er overvraagd wordt, daarmee missen de Dimpact gemeenten de kans op een betere en/of goedkopere dienstverlening. Door de lat veel te hoog te willen leggen wordt nu precies het tegenovergestelde bereikt. Wel een prettige situatie voor Atos en Excellence die hun prijsstelling nu (bij gebrek aan concurrentie) naar boven kunnen bijstellen.
De redactie vindt deze reactie: GoedRobin Paalvast, 17-01-2012 20:09
Jammer dat de aanbesteding zo loopt maar helemaal verrassend is het niet als je zo'n groot systeem gaat aanbesteden met relatief weinig deelnemers. Als zelfs Logica afhaakt terwijl die een redelijk vergelijkbaar systeem 'op de plank hebben liggen', is dat wel zorgelijk.
De redactie vindt deze reactie: OKNiels Malotaux, 17-01-2012 21:37
...Daarbij speelt mee dat de scope van de aanbesteding gaandeweg is verbreed met ...
 
Megalomania? Alweer? We weten toch wat er dan gaat gebeuren?
 
Wat de klant wil, kan hij zich niet veroorloven.
De redactie vindt deze reactie: OKAd Gerrits, 17-01-2012 23:26
'Jammer', 'dramatisch', 'megalomania'? Als niet-betrokkene kan ik uit het stukje hierboven weinig afleiden over de redenen waarom de procedure loopt zoals hij loopt. Pakt het op termijn goed uit, gaan we dan allemaal claimen dat Dimpact het tenminste zo lekker doortastend aanpakte?
De redactie vindt deze reactie: OKChris Holman, 17-01-2012 23:28
Volgens mij kunnen dit soort aanbestedingen terug naar 1 A4-tje: lever een oplossing om onze gemeente te helpen de e-overheid vorm te geven en efficiënter te werken. De investeringen in de informatievoorziening en de bedrijfsvoering dienen minimaal x% kosten te besparen p/j en in x jaar terugverdient te worden en aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de maatschappij, punt. Vraag geen fiets maar vervoer. Dit geeft leveranciers de mogelijkheid oplossingen te bieden in plaats van software te leveren, die les hebben we toch al geleerd in de vorige eeuw. Succes Dimpact.
De redactie vindt deze reactie: OKJoost Bijvoet, 18-01-2012 8:49
Hier sta ik niet van te kijken. Het is elke keer 'denk groot en begin groot', maar hierdoor ontstaan er zulke complexe aanbestedingen, die op voorhand al niet gaan slagen. Er zijn nu welk genoeg voorbeelden (ANDEZ etc.). Er daarbij worden er dan ook oplossingen aangedragen voor problemen die er helemaal niet zijn, want veel processen worden prima afgehandeld binnen gemeentes.
 
Het moet anders: 'denk groot, maar start klein'. Dat biedt erg veel voordelen. De werkelijk nijpende problemen worden aangepakt. Ze worden snel aangepakt, omdat kleine implementaties sneller gaan. En men kan langzaam uitbreiden, omdat met 'groot denken' wel is voorbereid op grootschaligheid. Intussen zijn er al genoeg voorbeelden dat deze aanpak uitstekend werkt. Maar zolang gemeentes achter Wouter Keller aan blijven lopen, blijven we dit soort teleurstellingen houden.
De redactie vindt deze reactie: OKSander, 18-01-2012 10:25
Zodra de naam van Wouter Keller in beeld komt haken veel partijen al af. Deze persoon heeft te veel invloed op de besluitvorming binnen BV Nederland en verdient er ook nog eens veel geld aan (zijn goed recht overigens). Waarom sluiten huidige Dimpact gebruikers niet aan bij buurgemeenten op bestaande systemen? Dit kost minder en zal meer opleveren.
De redactie vindt deze reactie: OKDB Bron, 19-01-2012 15:49
De inhoud van het artikel is niet op alle punten correct. Zo is Exxellence geen onderaannemer meer van Atos. Een paar jaar geleden hebben Atos en Exxellence, onder druk van Dimpact, afscheid van elkaar genomen en is Atos alleen verder gegaan.
 
Er wordt aangegeven dat de aanbesteding gaandeweg is verbreed; dat is niet het geval. De zaken die genoemd worden in het artikel, DMS en CMS, zaten vanaf het begin al in het voorlopig bestek (als optie of zoiets). Gedurende de dialoogsessies zijn die onderdelen, naar ik heb begrepen op aandringen van de leveranciers, of in elk geval bepaalde leveranciers, uit de optielijst gehaald en toegevoegd aan het zogenaamde 'basispakket'. Tja, en dan vallen zo ook binnen de maximale prijs en krijgen de leveranciers er niets extra voor.
 
Er is geen sprake van een ontwikkeltraject met allerlei risico's; Dimpact heeft gevraagd om een standaardpakket wat leveranciers momenteel al op de markt brengen en wat de huidige functionaliteit moet afdekken. Daarnaast willen ze voor de komende jaren nog extra functionaliteit. Lijkt mij ook logisch.
 
Wel willen ze zekerheden dat wat ze vragen ook daadwerkelijk geleverd gaat worden; lijkt mij ook volstrekt logisch. We weten allemaal dat er leveranciers zijn die alles beloven, maar als puntje bij paaltje komt schromelijk tekort schieten.
 
Dat partijen nu afhaken omdat de 'business case' niet rond te krijgen is bevreemd mij enigszins; immers partijen hebben de gevraagde software op de plank liggen; hoezo extra investeren dan?
Het zijn allemaal partijen die hoog hebben gescoord in de 'Keller top-10', dus ze moeten alles op de plank hebben liggen, of toch niet?
 
In de aanbesteding is door Dimpact een maximale prijs genoemd die ze willen betalen. Ik kan mij voorstellen dat er dan leveranciers zijn die dat wat lastig kunnen plooien met de prijs die ze nu krijgen van een anders samenwerkingsverband of huidige klanten.

Proactief en voorspellend beheer

Leveranciers van beheertools en organisaties die IT-beheer uitvoeren prijzen veelvuldig hun proactief karakter. Maar is......

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1561 6.2
Klik voor meer info2 1297 6.0
Klik voor meer info3 1266 6.2
Klik voor meer info4 1067 6.2
Klik voor meer info5 976 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 520 6.1
Klik voor meer info9 397 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2