Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ICT-afdeling is te traag voor ontwikkeling apps’

07 februari 2012 - 21:093 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentSogeti
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De traditionele ict-afdeling binnen bedrijven is te traag om de ontwikkeling van toepassingen op het terrein van social media en apps aan over te laten. Dat is een van de conclusies van een rondetafeldiscussie georganiseerd door Sogeti naar aanleiding van het boek ‘Het app-effect’. De automatiseringsafdeling van bedrijven is te langzaam om de ontwikkelingen in de markt bij te houden, menen deelnemers aan de discussie.

De discussie werd gevoerd door onder andere lid van de raad van bestuur Patrick Morley, bij de Telegraaf Media Groep verantwoordelijk voor technologie, en directeur E-development Rob Zwerink van Air France-KLM. Aanleiding was het recent verschenen boek ‘Het app-effect' van de technologie-denktank Vint, onderdeel van Sogeti.

Binnen het Telegraaf-concern is er voor gekozen te werken met zogeheten ‘centers of excellence', stelt Morley. Bij de in november 2010 overgenomen dochteronderneming Hyves wordt alle kennis binnen het concern gebundeld op het terrein van social media. Alle kennis op het terrein van mobiele toepassingen is ondergebracht bij de volle dochter Mobillion in Ede. Morley: ‘Onze ict-afdeling levert de technologie waarmee wij zaken doen. De centers of excellence leveren de technologie waarmee wij onze omzet opstuwen.'

Delfstblauwe huisjes

Zwerink van Air France-KLM – ‘Ik ben onder meer  verantwoordelijk voor die self service-zuilen in de vertrekhal' – vertelt dat zijn onderneming veel traditionele automatiseringssystemen kent. ‘Er is veel legacy. Het tempo van innovaties op die systemen ligt laag. De marktontwikkelingen gaan snel en zijn moeilijk bij te houden. Daar moet je dus andere oplossingen voor verzinnen, buiten je legacy om. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van expertise van buiten.'

KLM heeft op dit moment vier apps in de lucht. Er is de KLM.com-app waarmee gebruikers vluchten kunnen boeken en een zogeheten KLM Tripshake die informatie biedt over een willekeurige bestemming en het laagste tarief nadat de gebruiker met zijn smartphone heeft geschud. Verder is er een ‘Blauwe huisjes'-app waarmee business class-reizigers alles te weten kunnen komen over de 91 verschillende Delftsblauwe huisjes gevuld met jenever die zij als welkomstgeschenk ontvangen. Met KLM Passport kunnen passagiers eenvoudig hun reisfoto's omzetten in een vakantiefilmpje. ‘Uiteindelijk willen wij voor elk moment in de reis een app bieden.'

HTML5

De Telegraaf Media Groep geeft in totaal 250 verschillende kranten, tijdschriften en games uit en heeft nu zo'n honderd apps, inclusief mobiele sites. Dat brengt een enorme berg werk met zich mee, vooral ook omdat al deze apps moeten worden onderhouden. Morley ziet HTML5 als een belangrijke basistechnologie. ‘Het werkt fantastisch voor nieuwssites, dat is een groot deel van wat wij doen.' Vervolgens worden de programma's eenvoudig verpakt om te kunnen draaien op platformen als iOS, Android, Blackberry en Windows Phone. ‘Voor de meeste titels maken wij zo een standaard app, op basis van dit hybride model.'

Eind januari 2012 verscheen bij Sogeti-dochter Vint het boek ‘Het app-effect'. In het boek beschrijven de onderzoekers van het technologie-instituut tien effecten van de opkomst van apps. Halverwege 2011 wijdde Sogeti al een congres aan het app-effect. Toen was een van de conclusies dat apps gebruikers verslaafd maken aan informatie.

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Boek belicht tien effecten van opkomst apps

    Apps
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Sogeti publiceert boek over app-effecten

    Apps
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apps maken gebruiker informatieverslaafd

    Apps
    ActueelCarrière

    Facebook en WhatsApp populair op arbeidsmarkt

    Eén reactie op “‘ICT-afdeling is te traag voor ontwikkeling apps’”

    1. mauwerd schreef:
      12 februari 2012 om 13:47

      Tja, Apps ontwikkelen is nieuw programmeer specialisme dat je er niet zo eventjes bij doet, vanwege tijd en complexiteit.

      Niet vreemd dat traditionele ICT afdeling daar weinig tijd voor heeft, zeker als die helemaal niet aan ontwikkeling van eigen software doet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs