Snel CRM-succes met cloud computing

07-01-2013 15:20 | Door René Boekman | Er zijn 4 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
René Boekman
René Boekman

Analist CRM-applicaties/Docent CRM

Expert van Computable voor de topics: CRM, Mobility en Zorg

Meer

De meest besproken onderwerpen bij cloud computing betreffen de securitykwesties. Zo verwacht De Nederlandsche Bank van financiële instellingen een risico-analyse. Hoe betrouwbaar is de cloudaanbieder? Wat gebeurt er met de opgeslagen data in de cloud wanneer de dienstverlenging wordt stopgezet? Cloud computing kan ook veel toegevoegde waarde betekenen. Zo kan het worden gezien als een techniek om snel een toepassing operationeel te maken.

Binnen customer relationship management (crm) zijn cloud computing-systemen inmiddels een bekend begrip. Het crm-systeem SalesForce.com weet af en toe de aandacht te trekken. Een bijzondere en opvallend effectieve toepassing is het web-naar-lead formulier. In bijvoorbeeld SalesForce kan een webformulier worden gedefinieerd met daarin de velden uit het tabblad Leads. Ook kan in het formulier een campagne id en een retour url-adres worden aangegeven. De gegenereerde html levert een eenvoudig webformulier op dat na enige aanpassing van de style sheets in een website kan worden geplaatst. Een Object Identifier en een servlet zorgen voor de connectie tussen het webformulier en SalesForce. In het formulier dat is geplaatst op een website kunnen potentiële klanten hun naam- en contactgegevens en eventuele productbelangstelling invoeren. Ook kan in een aanmeld-checkbox voor nieuwsbrieven worden aangeven of de suspect-klanten in de toekomst benaderd mogen worden met mailuitingen.

Na de submit van het formulier verschijnt de bedankpagina met het retour url-adres. De leads komen automatisch en realtime terecht in SalesForce onder het tabblad Leads. Door het meegeven van het campagne id worden de leads ook gekoppeld onder de bijbehorende campagne in SalesForce. Vervolgens kunnen rapporten en dashboards worden gemaakt voor het volgen van de leadinstroom. Analyses zijn mogelijk over de dagelijkse frequentie van de aanmeldingen en de populariteit van bepaalde producten. Daarna kan de opvolging beginnen voor de conversie van de leads tot echte klanten.

Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld maar het toont wel aan hoe snel een bruikbare toepassing met cloud computing kan worden gerealiseerd. Er is geen programmeerwerk nodig. Het hanteren van de standaard toepassingsinstellingen binnen SalesForce is voldoende. Nieuwe trends in crm vereisen dat tegen geringe kosten snel kan worden ingespeeld op klantwensen en marktontwikkelingen. Cloud computing kan de time-to-market van een crm-systeem verkorten.
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Gerelateerde artikelen

21-03-14  Gartner verwacht 9 procent groei CRM-markt

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1939 6.92
Klik voor meer info 2 1464 6.64
Klik voor meer info 3 1194 6.60
Klik voor meer info 4 866 6.59
Klik voor meer info 5 1131 6.57
Klik voor meer info 6 406 6.31
Klik voor meer info 7 543 6.27
Klik voor meer info 8 678 6.01
Klik voor meer info 9 1059 6.00
Klik voor meer info 10 451 5.96