Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Snel CRM-succes met cloud computing

07 januari 2013 - 13:20OpinieCloud & Infrastructuur
René Boekman
René Boekman

De meest besproken onderwerpen bij cloud computing betreffen de securitykwesties. Zo verwacht De Nederlandsche Bank van financiële instellingen een risico-analyse. Hoe betrouwbaar is de cloudaanbieder? Wat gebeurt er met de opgeslagen data in de cloud wanneer de dienstverlenging wordt stopgezet? Cloud computing kan ook veel toegevoegde waarde betekenen. Zo kan het worden gezien als een techniek om snel een toepassing operationeel te maken.

Snel CRM-succes met Cloud Computing

Binnen customer relationship management (crm) zijn cloud computing-systemen inmiddels een bekend begrip. Het crm-systeem SalesForce.com weet af en toe de aandacht te trekken. Een bijzondere en opvallend effectieve toepassing is het web-naar-lead formulier. In bijvoorbeeld SalesForce kan een webformulier worden gedefinieerd met daarin de velden uit het tabblad Leads. Ook kan in het formulier een campagne id en een retour url-adres worden aangegeven. De gegenereerde html levert een eenvoudig webformulier op dat na enige aanpassing van de style sheets in een website kan worden geplaatst. Een Object Identifier en een servlet zorgen voor de connectie tussen het webformulier en SalesForce. In het formulier dat is geplaatst op een website kunnen potentiële klanten hun naam- en contactgegevens en eventuele productbelangstelling invoeren. Ook kan in een aanmeld-checkbox voor nieuwsbrieven worden aangeven of de suspect-klanten in de toekomst benaderd mogen worden met mailuitingen.

Na de submit van het formulier verschijnt de bedankpagina met het retour url-adres. De leads komen automatisch en realtime terecht in SalesForce onder het tabblad Leads. Door het meegeven van het campagne id worden de leads ook gekoppeld onder de bijbehorende campagne in SalesForce. Vervolgens kunnen rapporten en dashboards worden gemaakt voor het volgen van de leadinstroom. Analyses zijn mogelijk over de dagelijkse frequentie van de aanmeldingen en de populariteit van bepaalde producten. Daarna kan de opvolging beginnen voor de conversie van de leads tot echte klanten.

Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld maar het toont wel aan hoe snel een bruikbare toepassing met cloud computing kan worden gerealiseerd. Er is geen programmeerwerk nodig. Het hanteren van de standaard toepassingsinstellingen binnen SalesForce is voldoende. Nieuwe trends in crm vereisen dat tegen geringe kosten snel kan worden ingespeeld op klantwensen en marktontwikkelingen. Cloud computing kan de time-to-market van een crm-systeem verkorten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    groei cijfers vergrootglas grafiek
    ActueelSoftware & Development

    Gartner verwacht 9 procent groei CRM-markt

    4 reacties op “Snel CRM-succes met cloud computing”

    1. Henri Koppen schreef:
      7 januari 2013 om 14:56

      Op zich een leuk en vlot artikel, maar het beschreven voorbeeld heeft niet per se te maken met cloud computing, maar met software voor de browser al dan niet aangeboden als een dienst.

      Het voorbeeld is gewoon hoe goed ontworpen software werkt, maar dit voorbeeld draait ook gewoon vanaf een servertje op een zolderkamer.

      Het enige cloud aan dit voorbeeld is cloud als synoniem voor het internet, en SalesForce als voorbeeld van Software as a service en een CRM pakket zoals er velen zijn met ook de in het voorbeeld genoemde functionaliteit.

      Cloud computing voegt voor de eindgebruiker functioneel gezien niets toe.

      Daarnaast zie ik de sprong ook niet van security naar een CRM aspect voorbeeld. De intro sluit niet aan bij de inhoud van de rest van het artikel.

      De waarde zit hem dus in een goed voorbeeld hoe CRM online zou kunnen werken.

      Login om te reageren
    2. Jurgen Prins schreef:
      7 januari 2013 om 17:21

      @Rene,
      Wat is de boodschap – toegevoegde waarde?
      9 van de 10 bedrijven kunnen niet eens verkopen, wat moeten ze dan met een CRM systeem, laat staan …ook nog in de cloud? Steek je neus eens op bij de NS, Philips, PostNL, Nederlandse politiek en/of KLM (alle bijzonder slecht in verkoop – sterker nog als ze al weten wat dat is).
      En dan ook nog de gegevens of applicatie in de cloud… Ik moet er niet aan denken.

      …Je kunt iemand die dorst heeft wellicht niet zo makkelijk een auto verkopen, maar wellicht wel een fles water.

      Login om te reageren
    3. René Boekman schreef:
      20 januari 2013 om 19:56

      De toegevoegde waarde van het web-to-lead formulier van het cloud CRM-systeem SalesForce is dat dit formulier heel snel en eenvoudig gemaakt kan worden terwijl het toch een onderdeel is van het grote SalesForce.

      CRM en marketing is voor grote bedrijven moeilijk. Met name het bijhouden van een klantprofiel met volledige contacthistorie.
      Na conversie van de leads tot klanten (Accounts/Contactpersonen) komen de formuliergegevens in het klantprofiel en in de campagnehistorie.

      De campagne is inmiddels afgerond. Deze bleek effectief. Klanten, leads maar ook medewerkers spraken hun waardering hiervoor uit.

      Login om te reageren
    4. Jurgen Prins schreef:
      26 januari 2013 om 17:31

      @Rene.
      Beste Rene, mooie woorden, fijne reply.
      Maar wat je zegt klopt niet.
      Sterker nog, ik zou graag de onderbouw van de verkoop-kant eens wat dieper willen analyseren.
      Wat verkoopt NS, KLM, een storingsdienst en/of je gemeente dan?
      Waarom verkoopt een storingsdienst dan geen storingen en de NS geen transport?

      Goed goan!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs