Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Rabobank

Markt gist naar oorzaak storing Rabobank

08 april 2011 - 09:284 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

De aanleiding voor de storing waar Rabobank donderdag 7 april 2011 mee te maken had, blijft vooralsnog onbekend. De bank is intern wel een technisch onderzoek gestart, maar weet vooralsnog niet hoe alles kon mislopen en negenhonderd klanten via internetbankieren de rekening van iemand anders voorgeschoteld kregen. Ondertussen speculeren lezers van Computable over de oorzaak.

Lezer Marcel merkt op dat onderhoud aan de website zeer waarschijnlijk niet de storing heeft veroorzaakt en dat er zeer waarschijnlijk in de achterliggende systemen iets is misgegaan. ‘Een website verzint natuurlijk niet zomaar om de gegevens van een andere klant op te halen, dat ligt waarschijnlijk in de back-office daarachter waar een query niet goed gaat.'

Check, check en dubbelcheck

‘IT-er' is het met Marcel eens. ‘Waarschijnlijk is er een verkeerde query gedraaid waardoor na inloggen de verkeerde rekeninggegevens opgehaald worden. Als dat het geval is, is de oplossing simpel voor in de toekomst: check, check en dubbelcheck nog beter je queries voordat je deze uitvoert.'

Lezer Chris denkt dat het probleem te maken heeft met kernel caching op een IIS-webserverfarm. ‘Onder grote load worden dezelfde sessionIDs verstrekt voor meerdere sessies. Dit stond standaard aan (machine.config) op IIS-servers van voor versie 6. Het zou me niet verbazen als banken nog achter zouden lopen en een boerderijtje met IIS 5-machines hebben draaien. Inmiddels heeft Microsoft deze configuratieoptie standaard uitgezet en dit probleem in de top tien gezet van application pitfalls.'

Hybride oplossing

Het idee dat het aan een IIS-server zou liggen, wordt door ‘knutsel' ontkend. ‘Ik heb als beheerder gewerkt op de afdeling waar dit fout gegaan is. Ik kan je verzekeren dat zo'n grote bank geen IIS-servertjes heeft. Ze hebben fouttolerante systemen, meerdere beveiligingslagen en uitwijklocaties.'

‘Chris' laat zich niet te snel afpoeieren door ‘knutsel'. ‘Ik zeg niet dat alle applicatieservers een IIS frontend farm gebruiken. Ik kan me voorstellen dat voor een hybride oplossing is gekozen en dat de financiële transactiesystemen strict gescheiden moet zijn qua technologie als de frontend servers. Anders kom je de audits al meteen niet door. Dus die queries waar IT-er mee komt, lijken me ook niet de oorzaak.'

Iemand anders worden

Toch denkt lezer Chris wel het probleem te herkennen. ‘Dit lijkt alles te maken te hebben met de frontend servers, die delen de sessieIDs uit. Veel architecten vinden frontend servers minder belangrijk ,zetten daar het stempel ‘niet business/mission critical' op, want deze hebben de functie om gegevens vanuit backend systemen alleen maar te tonen; wie wat mag zien wordt daar niet geregeld. Dat ze ook nog een functie hebben om het http-protcol statefull te 'laten lijken', wordt vaak vergeten of geacht dat een webserver dat automagisch regelt. Dat klopt, maar dus niet altijd! Aannemlijk is dat dat de login een sessionID heeft opgeleverd die meerdere keren is uitgegeven. Tijdens je sessie was de gebruiker eerst nog jezelf op de frontend server, maar na een aantal requests kun je dan iemand anders worden, omdat de webserver de requests niet meer uit elkaar kan halen.'

‘Chris' weet niet of dat hier ook gebeurd is, maar deze casus komt hem wel iets te bekend voor. ‘Ook omdat je dit in labtests bijna niet kunt reproduceren, omdat dit alleen voorkomt onder specifieke high-load omstandigheden. Voordat ik deze conclusie in mijn geval kon trekken, heeft mij dit een half jaar onderzoek gekost in samenspraak met Microsoft Redmond, die daarna heeft besloten deze kernel caching in volgende versies uit te zetten.'

Hetzelfde ip-adres

Lezer knutselis het met ‘Chris' eens. ‘Ik denk ook wel dat de fout in verwisseling van sessies zit. Misschien stelt iemand zich voor dat een bank draait op twee pc's en dat de hele administratie van de bank bestaat uit een paar MySQL-tabellen. Zo is het niet. Alles draait om onvoorstelbaar grote getallen en een tekening met alle betrokken hardware voor telebankieren beslaat meerdere A3'tjes. Wat denk je dat er gebeurt als alle 5 miljoen klanten van een bank kerstinkopen gaan doen? Daar zijn die systemen op berekend. Ik denk eerder dat het iets banaals is als twee machines hetzelfde ip-adres geven, na een verhuizing. Ik denk niet dat dit de schuld is van een programmeur.'

Reacties

Lees alle reacties naar aanleiding van de storing bij Rabobank.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Rabobank
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rabobank gaat volledig offline na storing

    Rabobank
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Netwerk Rabobank gaat plat na systeemupdate

    Rabobank
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Rabobank had storing kunnen voorkomen’

    Rabobank
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rabobank kampt opnieuw met storing

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Onveilig internet

    34 reacties op “Markt gist naar oorzaak storing Rabobank”

    « Oudere reacties
    1. PaVaKe schreef:
      10 april 2011 om 21:24

      Zo vreemd is het misschien niet dat de rabobank de details niet uit de doeken wil doen

      Als het “lek” nog niet gevonden is, dan zullen ze niet zo gek zijn dit te openbaren lijkt me.

      Login om te reageren
    2. wessel schreef:
      11 april 2011 om 09:16

      @robert, wanneer er teveel info door de Rabo wordt vrijgegeven heb je kans dat het 1 grote crisis wordt. Als je het aan mij vraagt moet de rabobank eerst alles een beetje stil houden en een paar goede ict-bedrijven inzetten.

      Login om te reageren
    3. tweaktubbie schreef:
      11 april 2011 om 11:48

      Kunnen we andere storingen (ABN Amro) ook wel gaan bediscussieren op afstand… 😉

      Denk dat feit dat mensen die na de storing nog steeds andere gegevens te zien kregen, duidt op sessie/cache die iets van replicatie van persistent sessies duidt, met te lange timeouts. Riekt niet naar een query, eerder loadbalancer waarvan de sessie-informatie niet gesynct werd.

      Login om te reageren
    4. Schwab schreef:
      2 mei 2011 om 11:37

      Banken hebben de meest geadvanceerde toepassingen met verschillende lagen van beveiligingen naast backups.

      De intrede van het onbeveleiligde Internet met uit Dos ontstane Windows is de ellende van niet betrouwbare systemen.

      Dit in tegenstelling met de real banksystemen die in de backoffice draaien, die nimmer zijn gekraakt van buiten af. Ook niet de geldautomaten, kassa systemen en toen het Telebankieren.

      Totdat dit systeem het Internet met PC systemen hieraan werden gekoppeld ontstond de ellende en zoals het artikel meldt niet de centrale systemen zijn plat gegaan maar het aangekoppelde systemen die draaien op het Internet en PC systemen die door kinderen zelf zijn te kraken.

      Banken zouden nimmer die beslissing moeten hebben genomen om aan het onbeveiligde Internet te koppelen hiermee hebben ze ook hun Imago mee vergooid.

      Kan het weten, heb o.a. Electronisch bankieren opgezet o.a. POS, Geldautomaten en oude telebankieren, dus zonder Internet!!!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs