Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Reclame in software

01 februari 1996 - 23:00OpinieCloud & Infrastructuur
hoofdredactie
hoofdredactie

Advertenties hebben tot doel om mensen in bepaalde produkten of diensten te interesseren. Soms kiest een organisatie ervoor een zo breed mogelijk publiek te bereiken, soms wordt gekozen voor een beperkte doelgroep waarvan te verwachten is dat deze interesse zou kunnen tonen.Software, en dan vooral populaire software, kan een ideale balans vormen tussen deze twee mogelijkheden. Een populair pakket gaat in zeer grote aantallen over de toonbank. De kopers zijn zeer divers, maar hebben allen één ding gemeen: computergebruik.

Een nieuwe zienswijze? Op kleine schaal wordt al langer geadverteerd in software. Er zijn bedrijven die een routeplanningspakket laten voorzien van hun eigen logo en gegevens om het vervolgens te verspreiden onder hun klanten.
In groter verband is het voor te stellen dat geldwolf Bill Gates Windows gaat voorzien van advertenties. Tientallen miljoenen PC-gebruikers krijgen dan te maken met de boodschappen van adverteerders die ongetwijfeld veel geld moeten neertellen bij de Microsoft-topman.
De eerste uiting verschijnt deze week: MCI krijgt een eigen versie van MSN en de bijbehorende Internet Explorer, de browser van Microsoft. Hoewel Gates ontkent geld te vragen en zegt louter achter de 20 miljoen klanten van MCI aan te zitten, is het niet ondenkbaar dat er in de toekomst meer specifieke versies van Windows of andere softwarepakketten zullen verschijnen.
De vraag is dan in hoeverre gebruikers lastig gevallen mogen worden met advertenties in produkten waarvoor zij betalen. Is het dan mogelijk om de advertenties uit te schakelen? Of gaat de software-uitgeverij dezelfde argumenten gebruiken als de tijdschriften-uitgeverij: zonder advertenties zou de software niet te betalen zijn? Maar is software heel wat minder vluchtig dan het gemiddelde tijdschrift? Moet software niet eerder vergeleken worden met een boek?
De samenwerking tussen Microsoft en MCI zou in dit kader wel eens de aanleiding kunnen zijn voor een geheel nieuwe discussie over de voors en tegens, compleet met juridische perikelen. De afloop van zo’n discussie is nu nog moeilijk te voorspellen, maar op de lange termijn desalniettemin duidelijk: er verschijnt reclame in software, want er is geld mee te verdienen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    2 reacties op “Reclame in software”

    1. AnToine van Maarle schreef:
      20 januari 2011 om 09:10

      LS,

      Post is al erg oud maar wij zijn op zoek naar een manier om iets van reclame in de vorm van banners in onze software te maken. Wij hebben echter geen idee waar we de advertenties vandaan moeten halen. Voor het plaatsen van banners op een website heb je bv AdSense van google maar die mag je niet gebruiken in desktop software programma’s.

      Wie kan ons helpen aan meer informatie betreffende het plaatsen van ads in desktop software?

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      20 januari 2011 om 12:13

      Wat een knullig artikel weer.

      – Niet Bill Gates maar Steven Balmer is de baas bij MicroSoft

      – Waarom is Bill Gates een geldwolf ?
      Als jij morgen de loterij wint geef je dan ook alles aan de minder bedeelden ?
      Bovendien ben je kenlijk zelf zo dom om zijn imperium nog meer te spekken door Windows te blijven gebruiken.

      – Niemand is verplicht om voor MicroSoft te kiezen

      – Als mensen zich storen aan reclame in software kunnen ze voor zat alternatieven kiezen.

      – Een voordeel van OpenSourceSoftware is dat er niet van die reclame onzin inzit omdat zoiets er toch meteen uitgesloopt wordt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs