In de komende maanden zal Albert Heijn nog eens zesentwintig supermarkten met zelfscanners uitrusten. In totaal zijn er dan door heel Nederland 29 AH-filialen waar klanten zelf hun boodschappen kunnen scannen.
Deze constructie levert volgens Albert Heijn veel tijdwinst op, en minder lange rijen voor de kassa’s. Klanten laten namelijk, nadat ze zelf hun boodschappen hebben gescand, het zogeheten zelfscanmeubel een kassabon uitprinten. Deze bon kunnen ze vervolgens bij de kassa afrekenen, waarbij de boodschappen niet meer op de band hoeven te worden gelegd.
Albert Heijn ziet in zelfscanning een manier om de dienstverlening te verbeteren. De grootgrutter experimenteerde in 1987 voor het eerst met zelfscanning in zijn Tilburgse ‘Nieuwe Supermarkt’. Een tweede proef volgde in 1992 in Geldermalsen en in 1994 werd zelfscanning bij een derde supermarkt, in Heemstede, geïntroduceerd. Positieve ervaringen in deze winkels hebben geleid tot een uitbreiding van het systeem.