Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

ICC gedragscode voor interactieve marketing

25 juli 1996 - 22:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
correspondent
correspondent

PARIJS – De Internationale Kamers van Koophandel (ICC) hebben basisprincipes en richtlijnen opgesteld voor interactieve marketing-communicatie. Hiermee proberen ze reclame, promotie en andere vormen van marketing via Internet, online-diensten en elektronische netwerken aan een gedragscode te onderwerpen. Zowel consumenten als marktpartijen hebben er uiteindelijk de meeste baat bij dat een elektronische omgeving ontstaat waarin de afnemers van produkten en diensten het volste vertrouwen hebben.

De nieuwe richtlijnen van de ICC hebben ten doel het vertrouwen van de brede massa in de marketing via de nieuwe interactieve systemen te vergroten. Bovendien kan zo een optimale vrijheid voor adverteerders worden gewaarborgd. Voorkomen dient te worden dat overheden een reden krijgen om in te grijpen en allerlei knellende regels uit te vaardigen.
Te allen tijde moeten de reclamemakers zich houden aan de wetten van het land van waaruit de reclameboodschap oorspronkelijk komt. Bij reclame- of marketingboodschappen moet ook rekening worden gehouden met een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. De ICC roept ook op de normen te hanteren die horen bij het behoorlijk zaken doen. De marketingboodschappen mogen het publieke vertrouwen in marketing, reclame, adverteerders, reclamebureaus of de media ook niet schaden.

Identiteit bekendmaken

Volgens de eerste richtlijn moeten ondernemingen die via Internet zaken proberen te doen, altijd hun identiteit bekendmaken. Het moet glashelder zijn met wie men te doen heeft. Gebruikers van interactieve diensten die verstoken wensen te blijven van ongevraagde commerciële boodschappen, moeten met rust gelaten worden. Als voor bepaalde elektronische diensten extra moet worden betaald, dan dient dat van te voren duidelijk kenbaar te worden gemaakt. Bij elektronisch zakendoen moet de klant ook een bevestiging ontvangen van de bijzonderheden rond de aankoop. De klant moet bovendien de tijd krijgen deze boodschap tot zich door te laten dringen.
Openbare (nieuws-)groepen en forums moeten vrij van commercie blijven, tenzij het karakter van die plaatsen dat toelaat of de systeembeheerder daarvoor toestemming heeft gegeven. De ICC vraagt de marketing-mensen verder de privacy van de consument te respecteren en rekening te houden met het feit dat zeer uiteenlopende bevolkingsgroepen reclame-boodschappen onder ogen kunnen krijgen. Wat in het ene land toelaatbaar is, kan elders als aanstootgevend worden gezien. Ten slotte wordt de richtlijn meegegeven dat marketing-organisaties zich geen toegang verschaffen tot gegevens die zich bevinden op de computer van de gebruiker, zonder uitdrukkelijke toestemming. Corr.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bluetron IT verkoopt tapereparatie-divisie aan Sprague

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs