Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consumenten missen vertrouwen in handelswaar op Internet

20 maart 1997 - 23:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Yvonne Geiss
Yvonne Geiss

Nog steeds hebben consumenten weinig vertrouwen in de handelswaar op Internet. Vooral het midden- en kleinbedrijf heeft met dit probleem te maken. Prof. dr Wagenaar pleit voor virtuele winkelpromenades onder de hoede van een vertrouwde instelling. Maar hij doet ook nog andere aanbevelingen.

Professor Wagenaar is hoogleraar in de tele-informatica. Zijn leerstoel op de Vrije Universiteit wordt betaald door KPN. Er wordt veel geschreven over de risico’s van het betalen via Internet, maar Wagenaar belicht een factor die meestal verwaarloosd wordt: het vertrouwen van de klant. Consumenten twijfelen bij onbekende bedrijven of het produkt wordt geleverd, of het wel voldoet aan de verwachtingen en of het kan worden teruggestuurd als het niet bevalt. Daarom kunnen nu alleen gevestigde, bekende bedrijven rekenen op klanten via Internet.
De hoogleraar constateert dat er wel enige sociale controle op het Net is via de nieuwsgroepen. Die werkt echter pas achteraf, op het moment dat er klachten komen. Wagenaar oppert daarom het idee van ‘virtuele marktmeesters’, derde partijen die handelaars een stempel van betrouwbaarheid kunnen geven. Als voorbeeld noemt hij de Internet-site ‘Travelplaza’ die opereert onder de paraplu van de stichting Garantie Reisfondsen.
Verder ziet Wagenaar een grote markt voor informatiemakelaars die klanten en producenten bij elkaar brengen. Nu lopen surfers de kans dat ze aanbieders missen of erg lang aan het zoeken zijn. De informatiemakelaar kan dit voorkomen. Wagenaar meent dat de consument best wil betalen voor een overzicht over de markt en de garantie dat hij iets goeds koopt.

Infrastructuur

Wagenaar is zich er terdege van bewust dat vertrouwen van de koper niet de enige belemmering is voor het zakendoen op Internet. Daarnaast spelen de onveiligheid van het betalingsverkeer, de toegang tot en de snelheid van het netwerk en het gebrek aan privacy een grote rol. Verder is het nog onbekend of de surfer bereid is te betalen voor informatie op het Net en is nog niet duidelijk hoe het precies zit met het copyright.
Om de problemen op te lossen ziet Wagenaar een grote taak weggelegd voor de overheid. Zij moet een algemeen wettelijk kader scheppen voor kopen op afstand en de infrastructuur stimuleren. Het bedrijfsleven en de consumentenorganisaties krijgen van Wagenaar een zelfregulerende rol bij het ontwikkelen van een gedragscode voor correct virtueel koopmanschap.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    stijging
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Jaarcijfers: Schuberg Philis verdubbelt nettowinst

    ActueelWerkplek & Beheer

    BBTG neemt OGD ict-diensten over

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Ai en digitale soevereiniteit geven harde schijf een tweede adem

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    AcICT: Digitaliseringsstrategie is uitvoerbaar, mits focus en regie verbeteren

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Introductie van sase in het netwerk: eenvoudiger beheer en lagere kosten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs