Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Intranet: infodump

19 juni 1997 - 22:004 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Edo Roos Lindgreen
Edo Roos Lindgreen

De snelheid waarmee intranetten Nederlandse bedrijven en instellingen veroveren, lijkt alle records te breken. Wie een half jaar geleden nog nooit van zo’n ding had gehoord, wordt nu geacht er dagelijks ten minste een uur in ledigheid door te brengen. Technisch gesproken is een intranet een webserver die binnen een organisatie inzetbaar is als middel voor bedrijfscommunicatie. Een intranet is gewoon te bereiken met Explorer (of, als u een echte diehard bent, met Navigator). Simpeler kan het niet.

Veel intranetten hebben een karakteristieke levensloop. Ze ontstaan als bijproduct van een hobbyproject binnen de IT-afdeling, worden enthousiast opgepikt door een afdeling die zich bezighoudt met marketing of PR, krijgen een verantwoord jasje en groeien daarna snel uit tot een verzamelplaats voor de meest uiteenlopende informatie.
Een van de gevolgen van het gebruik van intranetten is dat papierstromen gaandeweg opdrogen. Dat is goed voor het milieu en voor de kosten van de interne post. Het is ook goed voor het merendeel van de ontvangers, die niet langer de vele kilo’s aan bulletins, circulaires, memo’s, procedures, richtlijnen enzovoort ongelezen hoeven weg te mikken. Zij kunnen in het vervolg gewoon volstaan met het niet aanklikken van hun browser. Het is echter jammer voor de mensen die de binnenkomende papierstroom wèl af en toe lezen. Geloof het of niet, sommige mensen vinden de interne post een nuttige bron van informatie. Het ‘scannen’ van drukwerk is voor deze lieden een onmisbaar onderdeel van een aangenaam en nuttig dagelijks ritueel. Men legt te voet enige afstand af, ledigt het postvakje, maakt een praatje met deze of gene, bemachtigt en passant een kopje koffie, leest, eenmaal achter het eigen bureau gearriveerd, snel de binnengekomen post en is weer helemaal bij.
De scanners onder ons zijn nu gedwongen hun passieve informatievergaring in te ruilen voor de actieve variant, waarbij ze al surfend en browsend gericht op zoek moeten gaan naar een speld in een hooiberg. Het gemiddelde intranet is immers niet alleen tot de nok toe gevuld met informatie, het verandert ook om de week van vormgeving en is bijna even snel als een slak onder de valium. Actief speuren kost meer tijd en energie, zet de nuttige productiviteit verder onder druk en zal in de praktijk minder vaak worden toegepast dan de passieve variant, het scannen van de binnengekomen post. Zo kweekt het intranet een populatie medewerkers die niet beter, maar juist slechter is geïnformeerd dan in vroeger dagen, minder tijd over heeft voor nuttig werk en ook nog eens aanzienlijk minder sociale contacten op de werkvloer ontplooit. Tel uit uw winst.
Een komisch effect is wel dat het intranet nu al vaak wordt gebruikt om collega’s met lastige vragen van het kastje naar de muur te sturen. Op een geldige vraag, bijvoorbeeld: ‘weet jij hoe het zit met de wachtgeldregeling’, of ‘op welk opdrachtnummer moet ik die vergadering boeken’, luidt steeds vaker het antwoord: staat op het intranet. Een effectievere dooddoener is bijna niet denkbaar. Alsof men in vroeger tijden gezegd zou hebben: kijk maar in het archief. Het verschil is dat we ons nu wèl met een kluitje in het riet laten sturen, bang als we zijn om weer een belangrijke ontwikkeling gemist te hebben, laat staan om daar voor uit te komen. Dus klikken we op onze browser, selecteren we een half geïmplementeerde zoekfunctie en speuren we urenlang tevergeefs naar de gewenste wachtgeldregeling of het vereiste opdrachtnummer, om uiteindelijk tot de ontdekking te komen dat juist deze informatie nog niet op het intranet is gezet. Maar dat is alleen nog maar een kwestie van tijd. Op den duur biedt het intranet ons een maximum aan informatie tegen een minimum aan technologie. Maar is maximaal ook hetzelfde als optimaal? Is surfen nu duurder of goedkoper dan scannen? Wat is eigenlijk het rendement van uw intranet?

Meer over

BrowsersIntranetNetwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Kamervragen mail-ophef Strafhof, NXP-fabriek Nijmegen sluit, Hema op de data-toer en jaarcijfers Lenovo

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse hightech-sector sluit Japanse deals

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nieuw kantoor Salesforce NL, videobellers in problemen, overheid omarmt ai-agents, 40 mln. voor defensie-tech Keen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    ActueelCarrière

    Kort: Atos benoemt Benelux-hoofd ai-tak, Eset-rapport, Sioux naar Singapore, Dell vernieuwt AI Factory

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs