De meeste IT-managers vinden het Jaar 2000-probleem zwaar overtrokken. Dat concludeert het Cambridge Information Network (CIN) uit onderzoek onder zijn leden. CIN vroeg de hoofden automatisering naar onderwerpen die zij belangrijk vinden.
Bovenaan de lijst staan personeelsbeleid en IT afstemmen op de bedrijfsstrategieën. Pas op de negende plaats komt het millennium-probleem. Volgens Paul McNabb, oprichter en directeur van CIN, kan dat twee dingen betekenen: "Of ze onderschatten het vreselijk, of ze hebben het allang onder controle. In ieder geval merken wij dat managers het probleem ‘overhyped’ vinden."
De geënquêteerden blijken verder het meten van de terugverdientijd van IT-investeringen in te zetten als politiek instrument. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste bedrijven automatisering nog steeds als een indirecte kostenpost beschouwen. De IT-manager ziet in zo’n meting een manier om het bestaan van zijn afdeling te rechtvaardigen en nieuwe investeringen los te peuteren. McNabb: "Er gebeurt meestal ook niets met de resultaten van zo’n meting."
De CIN-directeur merkt wel dat Amerikaanse bedrijven het ambt van automatiseerder hoger waarderen dan Europese ondernemingen. "In de VS hebben IT-managers een stem in het besluitvormingsproces rond zakelijke beslommeringen. In Europa ontbreekt het commerciële medewerkers aan vertrouwen in de zakelijke kwaliteiten van hun collega’s." McNabb zoekt een verklaring in de veelgehoorde veronderstelling dat Amerikanen gewend zijn met zakelijke risico’s om te gaan.
Het CIN is een exclusieve nieuwsgroep op Internet voor IT-managers van bedrijven met een omzet van meer dan vijftig miljoen dollar. Het zorgt ervoor dat de inmiddels 1300 leden onderling met elkaar in contact treden, praktijkvoorbeelden kunnen raadplegen en ervaringen over hun banen met elkaar uitwisselen.