Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IT-branche miskent migrant als gekwalificeerde kandidaat

07 mei 1998 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Cok de Zwart
Cok de Zwart

"In de IT-branche zijn relatief weinig migranten werkzaam. Toch telt deze bevolkingsgroep genoeg gekwalificeerde kandidaten. IT-bedrijven zouden zich daarom eens moeten buigen over de vraag hoe zij migranten kunnen gaan werven en selecteren", aldus Suzanne Wolff, partner van Good Company uit Bunschoten.

Enerzijds zien we een grote schaarste aan IT’ers. Anderzijds zijn migranten in de IT-branche sterk ondervertegenwoordigd. Toch hebben onder deze bevolkingsgroep meer dan duizend mensen een hbo- of universitaire opleiding gevolgd waarmee ze in de automatisering kunnen gaan werken. Dat aantal zal de komende jaren fors groeien", meent Wolff.
Op verzoek en met steun van de Europese Commissie organiseert Good Company, een bureau dat ondernemingen begeleidt bij ‘het vormgeven van hun maatschappelijke betrokkenheid’, deze maand een drietal ‘Invited Expert Meetings’. De reeks is getiteld: ‘Diversiteit: een kans voor de IT-sector’. Het ligt in de bedoeling om personeelsmanagers van IT-bedrijven uit te nodigen. Zij krijgen dan tips en hulpmiddelen aangereikt om onder migranten te gaan werven.

Onderzoek

Ter voorbereiding op de bijeenkomsten is in samenwerking met de Erasmus Universiteit een onderzoek uitgevoerd naar de vraag waarom naar verhouding zo weinig migranten werkzaam zijn in de IT-branche. De resultaten van het onderzoek worden op de congressen bekendgemaakt en komen aansluitend in boekvorm beschikbaar.
"Het blijkt dat het merendeel van de personeelsmanagers zich nooit echt hebben verdiept in de vraag hoe zij onder migranten kunnen werven. Daarvoor zijn, zo blijkt uit het onderzoek, andere methoden en kanalen nodig. Migranten zoeken een baan via een arbeidsbureau. IT-bedrijven maken echter nauwelijks van dat kanaal gebruik om personeel te werven. Zij plaatsen advertenties in vak- en dagbladen of schakelen een headhunter in", aldus Wolff.
Uit het onderzoek komt naar voren dat migranten vaak op voorspraak van iemand met dezelfde culturele achtergrond naar een bedrijf toegaan. Wanneer eenmaal iemand uit de migrantengroep bij een onderneming werkt en daar positief over oordeelt, dan zijn andere migranten geneigd en genegen daar ook hun werkkring te zoeken.

Bewustwording

Het is niet echt noodzakelijk dat IT-bedrijven hun werving- en selectiemethoden radicaal zouden moeten omgooien. Het gaat er meer om dat de afdeling Personeelszaken zich ervan bewust wordt dat migrantengroepen een andere benadering vergen dan ze gewoon zijn en dat het nuttig kan zijn je te verdiepen in de culturele verschillen. Zo zijn er culturen waarin het onbeleefd is om een vreemde aan te kijken. Wij zijn geneigd om zo iemand dan niet aan te nemen omdat hij of zij een gebrek aan communicatieve vaardigheden heeft", zegt Wolff die van oordeel is dat de groep gekwalificeerde migranten de komende jaren fors zal toenemen. Alleen daarom al zou het volgens haar nuttig en plezierig zijn wanneer personeelsmanagers zich nu verdiepen in de vraag hoe deze bevolkingsgroep het beste kan worden benaderd.
De groep allochtonen wordt echter wel steeds belangrijker in het economische verkeer. Het initiatief van Good Company is daarvan een voorbeeld. Ook het symposium over etnomarketing dat de HES Rotterdam deze week organiseerde, is een teken dat het bedrijfsleven zich schoorvoetend gaat richten op een vergeten doelgroep van anderhalf miljoen mensen.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs