Radio is voornamelijk een goed medium voor automatiseringsbedrijven die de latente werkzoekenden willen bereiken. Dit zei Jaap Boender van het bureau voor arbeidsmarktcommunicatie TMP Worldwide tijdens de conferentie over het gevecht om IT-personeel.
Het is dan ook de vraag of de vele radiospotjes die automatiseringsbedrijven momenteel de ether insturen het beoogde effect hebben.
Latente werkzoekenden zijn mensen die niet actief zoeken naar een nieuwe baan. Zij hebben goede perspectieven bij hun huidige werkgever en zijn niet van plan te veranderen. Om de personen te bereiken die wel actief een baan in de automatisering zoeken, verreweg de grootste en aantrekkelijkste doelgroep, moeten ondernemingen volgens TMP gebruikmaken van dag- en vakbladen, Internet en het netwerk van kennissen en bekenden. Radio ligt hierbij niet voor de hand.
Wervingsmanager Jurrema van Pink Elephant gaf tijdens de conferentie toe te twijfelen aan het nut van radiocommercials. Toch is Pink Elephant erg actief op dit gebied.
Radioboodschappen blijken wel een goede manier om de naamsbekendheid en reputatie van de onderneming op te schroeven. "De keerzijde hierbij is dat een onderneming er niet van uit kan gaan dat de boodschap aankomt bij de ontvanger. Vanwege de grote hoeveelheid media beschikt de doelgroep over een grote macht", lichtte Boender toe.