Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Xerox bouwt vertaalsysteem voor commerciële toepassing

23 juli 1998 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Wim Amerongen
Wim Amerongen

Xerox introduceert het vertaalsysteem Xerox Translation and Authoring Systems Xtras. Dit systeem is momenteel geschikt voor tien talen. Onderzoekers hebben vijf jaar nodig gehad om het systeem te ontwikkelen. In een later stadium komen er versies voor nog eens 25 talen, waaronder een Japanse en Arabische.

Het vertaalsysteem wordt op de markt gebracht door een nieuw onderdeel van Xerox: Mkms (Multilingual & knowledge management services). Monica Beltrametti, directeur van het laboratorium in Grenoble, wijst erop dat intern eerst ruime ervaring is opgedaan met het systeem bij het vertalen van technische documenten. Vervolgens is Xtras in overleg met enkele klanten geschikt gemaakt voor commerciële toepassing.

Investeringen

Xerox wil af van het imago van ‘kopieerboer’. Al enkele jaren probeert het bedrijf zich te profileren als ’the document company’. Daartoe investeerde het flink in onderzoek en ontwikkeling, vorig jaar maar liefst één miljard dollar. Het bedrijf heeft, naast het fameuze laboratorium in Palo Alto, ook onderzoekscentra in Cambridge en Grenoble. De 65 onderzoekers in Grenoble werken vooral aan technieken voor automatische vertalen. Het op de markt brengen van het vertaalsysteem noemt Beltrametti een kenmerkend voorbeeld van het vertalen van onderzoek naar een commercieel product.
Een volgende stap is het aan de man brengen van Xtras. Hoewel Patrick Bergmans, directeur Xerox Research Centre Europa, stelt dat er bij Xerox de afgelopen jaar flink aan de marketing van producten gesleuteld is, kan hij een simpele vraag over de marktbenadering met Xtras niet beantwoorden.
"Daar zijn we nog niet uit. In principe zijn er twee benaderingen mogelijk. We kunnen ons richten op de top-500 bedrijven met een systeem dat voor 99,9 procent correct is. Zo’n systeem zou erg duur zijn. Aan de andere kant kun je afdalen naar het niveau van spellingscontrole. Dan kun je volstaan met een relatief eenvoudig systeem, maar je hebt wel een grote potentiële markt."

Intellectueel eigendom

In het verleden heeft Xerox vaak gefaald in het vertalen van ontwikkelde producten naar de markt. Het beste voorbeeld daarvan is de muis, die werd uitgevonden door onderzoekers van het Palo Alto laboratorium. Ook de laserprinter, Postscript en Ethernet werden bedacht door onderzoekers van dat lab. Doordat Xerox verzuimde tijdig patent op deze vindingen te nemen, plukten andere bedrijven de vruchten van de Willie Wortels.
Bergmans geeft toe dat Xerox veel kansen heeft laten liggen. "Er zijn heel veel bedrijven in Silicon Valley voortgekomen uit werknemers uit onze laboratoria. Die pikten een idee op, namen ontslag en begonnen op basis van dat idee voor zichzelf."
Om te voorkomen dat werknemers hun briljante ideeën te gelde blijven maken in eigen bedrijven, maakt Xerox nu bij het aannemen van mensen bindende afspraken over intellectueel eigendom. "We hebben een nieuw beleid dat ertoe moet leiden dat we zelf verdienen aan vindingen van onze onderzoekers. Als we nu een vinding hebben waarvan we denken dat we er geld mee kunnen verdienen dan starten we een nieuw bedrijf waarin we participeren."
Het bedrijf Inxight is een voorbeeld van die aanpak. In deze start-up participeert Xerox voor 80 procent. Het paradepaardje van Inxight is de software die nodig is voor het vertalen van documenten en het zoeken op trefwoorden. Deze software is geïntegreerd in zoekmachines voor Internet, waaronder die van Verity, AOL en Infoseek. Volgens onderzoeksbureau Ovum zal deze markt van zoekmachines binnen vijf jaar groeien tot een omvang van 1,4 miljard dollar.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs