Microsoft wil naar verluidt 250 miljoen dollar in aandelen neertellen voor de overname van online-adverteerder Link Exchange. Dit bedrijf verzorgt de plaatsing van advertenties op ongeveer 400.000 websites.
Het werkt op basis van een overeenkomst waarbij bedrijven hun producten en diensten gratis mogen aanprijzen mits zij advertenties van anderen op hun eigen site plaatsen.
Door deze overname krijgt de softwarefirma informatie over gebruikers van het online-adverteerdersnetwerk en de mogelijk om eigen producten en diensten onder de aandacht te brengen. "Het voordeel voor deze aankoop is het bereik van een publiek", zegt analist Evan Neufeld van onderzoeksbureau Jupiter Communications. Hij noemt het een typisch voorbeeld van de Microsoft-handelswijze: het spenderen van bakken met geld om te krijgen wat ze willen.
Gedurende het afgelopen jaar heeft het softwarebedrijf zijn Internet-bezigheden aanzienlijk opgevoerd. Zo lanceerde en kocht Microsoft een aantal web-diensten, zoals Sidewalk en Hotmail. Deze zijn samengevoegd met bestaande commercie- en informatiesites als auto-dealer Carpoint, makelaardij Home Advisor en reisdienst Expedia. In juli maakte Microsoft bekend dat het al zijn web-initiatieven verenigt onder zijn MSN Internet-poort om meer advertentiebereik te kunnen bieden. Link Exchange zal hier ook onder vallen.