Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Verdeeldheid over prestatiemeter telecom

26 januari 1999 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De Stichting Telecomgebruikers Nederland (STN) geeft de aanzet tot een prestatiemeter van telecomaanbieders. Dit instrument moet duidelijkheid scheppen in de ondoorzichtige telecommarkt. "Aanbieders houden de onduidelijkheid bewust in stand", zegt directeur John van der Meulen. De reacties zijn verdeeld.

Telecomgebruikers hebben volgens Van der Meulen behoefte aan helderheid. Er bestaat vooral onduidelijkheid over de snelheid en kwaliteit van levering, het aantal gerapporteerde fouten, het percentage op tijd verrichte reparaties, klachtenafhandeling en facturering. STN onderzocht de mogelijkheid dat aanbieders hun prestaties op die probleemgebieden meten en publiceren. Een onderzoeksbureau zou de metingen moeten controleren. Verder zou een nog te vormen klachtenlichaam geschillen tussen aanbieders en gebruikers moeten beoordelen.
STN stelt voor een Nederlands Telecom Kwaliteits Forum in het leven te roepen. Daarin zitten zowel aanbieders als gebruikersgroeperingen, belangenbehartigers en overheidsinstellingen. Onder dit Forum komt het onderzoeksbureau. De nieuwe organisatie moet de verdere procedures uitvoeren. Van der Meulen denkt dat in 2000 de eerste publicaties te verwachten zijn.
De prestatiemeter valt en staat met de bereidheid van de aanbieders om openheid van zaken te geven. Van der Meulen verwacht echter geen problemen. Ze moeten hun prestaties op dezelfde manier meten en dezelfde criteria publiceren. Zo krijgen gebruikers ranglijsten die aangeven wel bedrijf op welk onderdeel het best presteert. KPN reageert positief, concurrent Telfort niet.
STN ziet voor toezichthouder Opta en de Nederlandse vereniging van bedrijfstelecommunicatie grootgebruikers (BTG) een rol weggelegd in het op te richten Forum. Beide organisaties voelen hier niets voor. "Ik denk niet dat wij in een forum gaan zitten dat pretendeert er voor alle gebruikers te zijn", zegt Kees Tromp van BTG. De Opta is wel voorstander van meer openheid, maar wil haar onafhankelijkheid niet in gevaar brengen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Wat maakt een bedrijf een échte High Performer?

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs