Op de internationale gebruikersconferentie Lotusphere ’99 heeft president Jeff Papows officieel versie 5 van Notes, Domino en Domino Designer vrijgegeven. De producten zijn onder de verzamelnaam R5 (Release 5) vanaf medio februari beschikbaar. "Ze vormen de basis van een nieuwe generatie oplossingen, die op het web zijn gebaseerd", aldus Papows in zijn openingstoespraak.
![]() |
Lotus streefde ernaar in 1998 twaalf miljoen licenties op Notes en/of Domino te verkopen. Naar eigen zeggen zijn het er veertien miljoen geworden, waarvan in het laatste kwartaal alleen al vijf miljoen. Marktonderzoeker IDC komt echter met andere cijfers. Deze zegt dat Lotus 13,44 miljoen licenties heeft verkocht en nu op totaal 29,57 miljoen komen. Naaste concurrent Microsoft zou vorig jaar 11,78 miljoen licenties Exchange hebben afgezet en daarmee een enorme sprong hebben gemaakt tot wereldwijd 21,19 miljoen. |
Laat
Papows is zich ervan bewust dat Lotus met de officiële introductie van R5 laat is. Nadat de lancering al een paar keer was uitgesteld, riep hij najaar 1998 op de Lotusphere in Berlijn nog vol overtuiging dat versie 5 voor het eind van dat jaar zou verschijnen. Dit bleek echter ook geen haalbare kaart. Hij verdedigde zich tijdens zijn toespraak door te verwijzen naar de vele andere nieuwe producten die er het afgelopen jaar zijn ontwikkeld. Zo zagen Esuite 1.5, Smartsuite Millennium, Domino Doc 2.0, Sametime 1.0 en Learningspace 2.6 het levenslicht.
Superman
De introductie van R5 wordt ondersteund door een grootscheepse advertentiecampagne ter waarde van 200 miljoen gulden. In de campagne staan Superman en de slogan ‘super.human.software’ centraal, want "met R5 kan iedere gebruiker een supermens worden", aldus Kevin Powers, Lotus’ reclame-directeur. Hoewel het in de reclame-uitingen niet met zoveel woorden wordt gezegd, is het duidelijk dat Lotus zich met R5 afzet tegen aartsrivaal Microsoft.
Tijdens zijn presentatie haalde Papows ook nog even uit naar de softwareontwikkelaar uit Seattle. "Bill Gates roept regelmatig dat Microsoft ons heeft verslagen en dat wij dat ook toegeven. Maar dat is niet waar. Hij doet deze uitspraken zonder onze verkoopcijfers te kennen. Ik heb die cijfers wel en ze spreken voor zich. Van de Fortune top honderd ondernemingen ‘draaien’ er 78 met onze producten. Wereldwijd hebben wij nu 34 miljoen gebruikers", aldus een zelfverzekerde Papows.