Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Cap Gemini rondt overname Accu af

11 maart 1999 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Rik Sanders
Rik Sanders

Het computercentrum Accu van de Universiteit Utrecht gaat 1 april over naar Cap Gemini. Daarmee is een moeizaam overnameproces van veertien maanden lang afgerond. Het licht staat nog niet helemaal op groen. De onderhandelaars hebben zelfs op de dag van de contractondertekening tot op de laatste minuut door-onderhandeld. Bij het ter perse gaan van dit nummer waren de handtekeningen namelijk nog niet gezet.

Het Accu zal doorgaan als een nog niet nader benoemde business unit binnen Caps beheerdivisie Information Systems Management. Voor de juridische inbedding (vanwege pensioenregelingen) is het Accu gegoten in de zogeheten Cap Gemini Sourcing BV. Manager van de business unit wordt Fred Bushoff. De huidige Accu-directeur Jaap Loeve krijgt een andere functie bij het automatiseringsbedrijf. Voor de aansturing van de IT-activiteiten creëert de universiteit een ICT-stafafdeling als onderdeel van het zogeheten universitair strategisch programma. IT-manager wordt Peter Schellemans, afkomstig van de faculteit Letteren.

Verloop

In totaal 88 van de ruim 115 Accu-medewerkers hebben het nieuwe arbeidscontract ondertekend. Hoewel bijna een kwart van het personeel vertrokken is, valt dit verloop uiteindelijk wel mee gezien de voortdurende protesten. Volgens dienstraad-voorzitter Alex Goyarts zijn de felste tegenstanders inmiddels bijna allemaal vertrokken en stond het overige personeel voor de keuze: goedkeuren van het sociaal plan of actievoeren. "Zij hebben uiteindelijk voor hun werk gekozen en kijken nu eerst de kat uit de boom."
Abvakabo-consulent Jan Boersma moet erkennen dat het de vakbonden niet gelukt is het college van bestuur van de universiteit te overtuigen het Accu niet te verkopen. Hij is wel zeer te spreken over het afgesproken sociaal plan. Kern daarvan is de afspraak dat Accu-medewerkers de komende drie jaar dezelfde baan houden met gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Na een jaar volgt een evaluatie, waar voor medewerkers die hun draai niet hebben gevonden een mogelijkheid bestaat tot herplaatsing bij de universiteit. Het integratieproces wordt gecoördineerd door een begeleidingscommissie.

Gesloten beurzen

De acquisitie gaat met gesloten beurzen. Dat betekent dat er geen overnamesom wordt betaald, maar dat er een pakket afspraken op tafel ligt. Cap Gemini heeft het bestuurscollege ervan kunnen overtuigen dat het Accu pas na diverse efficiency-maatregelen winstgevend zou kunnen worden. Zo investeert Cap vijf miljoen in een integratie- en opleidingsprogramma. Voor het sociaal plan is een fonds in het leven geroepen, waar Cap een half miljoen en de universiteit 1,5 miljoen gulden inlegt. Naar verwachting zal het automatiseringsbedrijf hier geld moeten bijleggen, al hangt dat af van het gedrag van de medewerkers in het eerste jaar. Hoe groot de investeringen van Cap Gemini zijn, wil het IT-bedrijf niet zeggen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Minder academisch en ook wat duurder

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs