Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Exact bepleit instellen schadefonds

06 april 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Exact wil voor klanten die kampen met mislukte automatiseringsprojecten een fonds vormen om tegemoet te komen in kosten die daardoor ontstaan. Dit fonds zou een vergelijkbare functie kunnen krijgen als het garantiefonds in de reisbranche.

Het idee van een fonds leeft al langer bij Exact. Enkele jaren geleden heeft de directie de dealers al eens gepolst, maar dat leverde niets op. Dealers hebben nogal eens te maken met ontevreden klanten. De oorzaak van de problemen is niet altijd makkelijk aan te wijzen. Komt het tot een rechtszaak, dan is de dealer tot nu toe altijd aansprakelijk gesteld.
Eigenlijk vindt Exact dat dealers zelf voorzieningen moeten treffen voor dit soort gevallen. De dealer krijgt een forse marge op het pakket, aldus Exact. Daarin is het risico verdisconteerd dat hij in sommige gevallen meer tijd kwijt is aan het pakket dan in andere gevallen. Bij een bepaalde klant moet hij misschien drie keer meer uitgeven dan hij verdient, maar daar kan hij bij de andere klanten die hij heeft voor sparen. "Als je die verantwoordelijkheid bij de dealer kunt leggen, en erop kunt rekenen dat deze elke keer 5 of 10 procent van zijn marge reserveert om de incidentele klappen op te vangen, is er niets aan de hand", stelt de Exact-directie.
Omdat niet alle dealers zo redeneren, is het de overweging waard een schadefonds in te stellen. De consequentie zou zijn dat vaste implementatieprocedures gevolgd moeten worden. Ook dat zal op weerstand stuiten bij de dealers, zo verwacht de Exact-directie.
Fenit laat bij monde van woordvoerder Machiel de Rooij weten dat elk initiatief dat leidt tot het beter bedienen van klanten het imago van de IT-sector ten goede komt. "Daar zijn wij dus simpelweg voorstander van. Echter, Fenit vindt dat schaderegelingen onderdeel moeten zijn van een breder pakket maatregelen. Een eerste stap is een koepel waar dealers lid van zijn. Je kunt hierbinnen dan tevens afspraken maken over bijvoorbeeld gedragsregels. Nadeel van dit marktsegment is dat het zo diffuus is. Vandaar dat het mij niet verbaast dat eerdere initiatieven tot dusver tot niets hebben geleid." Verder zijn Fenit-leden voornamelijk hardware- en softwareleveranciers. Pas als dealers zich organiseren in een belangenvereniging, kan Fenit een partij worden in deze discussie.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs