Microsoft-president Steve Ballmer zette gisteren in Londen de strategie van zijn bedrijf uiteen voor kennisbeheer (knowledge management). Deze nieuwe uiting van Gates’ digitale zenuwstelsel-visie omvat vier product-‘initiatieven’.
Het lijkt erop dat kennisbeheer het nieuwe zwaartepunt van Microsofts marketing wordt. Het bedrijf zal toekomstige producten en technologieën positioneren rondom deze strategie, die mikt op de zogenoemde kenniswerkers. Daarnaast zei Ballmer dat het ook producten afkomstig van partners en eventuele overnames zal verenigen in deze ‘visie’.
Ballmer verklaarde dat dit alles klanten veel voordelen biedt, aangezien kenniswerkers voortaan overal toegang tot de juiste informatie kunnen krijgen, ongeacht het bestandsformaat. Dit leidt, vanzelfsprekend, tot efficiënter en productiever werkgedrag, aldus de Microsoft-topman.
Het bezorgen van de goede informatie aan specifieke personen wordt verzorgd door digitale ‘dashboards’, gebaseerd op het aanstaande Office 2000. Die software filtert informatie voor het deze aan gebruikers aanbiedt. De sortering gebeurt door een toekomstige uitvoering van Microsofts Exchange Server, die de codenaam Platinum draagt.
Verder heeft de softwareleverancier een overeenkomst gesloten met Cap Gemini voor het bieden van consultancy-diensten. Ballmer en Alwyn Welch, directeur van Cap Gemini in Groot-Brittannië, onthulden deze samenwerking onder de naam ‘K-Audit’. Ook hier is het sleutelwoord kennisbeheer; de twee bedrijven willen klanten doorlichten op hun beheer van bedrijfskennis en dat dan verbeteren.