IT-bedrijven doen teleurstellend weinig moeite om vrouwen aan zich te binden. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in opdracht van FNV Bondgenoten.
Slechts zes van de 541 onderzochte personeelsadvertenties waren gericht op vrouwen. En dan ging het ook nog om laaggeschoold werk, dat niets met computers van doen heeft.
Het onderzoek dat FNV Bondgenoten volgende week presenteert, geeft aan dat deeltijdwerken praktisch niet mogelijk is en dat regelingen omtrent kinderopvang en verlof nog in de kinderschoenen staan. De wervingscampagnes van automatiseringsbedrijven laten weinig verbeteringen zien. Nog steeds staat de ‘glamour’ van de branche centraal; hoge salarissen en lease-auto’s. Over oplossingen van de problemen in de branche, zoals gebrek aan vooruitzichten, grote werkdruk en onregelmatige werktijden, wordt geen woord gerept.
Slechts 11 procent van de automatiseerders is vrouw. En dat is laag in vergelijking met andere sectoren. Daar ligt het aantal vrouwelijke werknemers gemiddeld op 40 procent. Deze situatie wordt nog schrijnender; bijna de helft van de vrouwelijke medewerkers onder de 24 jaar heeft het afgelopen jaar haar baan in de automatisering opgezegd.
Op het gebied van arbeidsvoorwaarden is nog veel werk te verrichten. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het merendeel van de bedrijven geen cao heeft afgesloten en evenmin over een ondernemingsraad beschikt. Opleidingsmogelijkheden worden alleen aangeboden als dit meerwaarde oplevert voor het bedrijf zelf. De meeste trainingen vinden plaats in de vrije tijd van de cursist. Ongeveer 50 procent van de organisaties beschikt over een regeling voor langdurig verlof. Een regeling voor ouderschapsverlof is echter een zeldzaamheid en er bestaan weinig clausules ter bestrijding van structureel overwerk.
De onderzoekers vestigen hun hoop op jonge softwarebedrijven, met name die in de administratieve segmenten. Deze ondernemingen werken vaak met flexibele organisaties, waarin sociale, organisatorische en communicatieve vaardigheden van belang zijn. Als zij in hun advertentiecampagnes de nadruk gaan leggen op deze vaardigheden, verwachten de onderzoekers meer reacties van vrouwen.