"Providers van gratis Internet maken vaak aan de klanten niet duidelijk hoe zij met hun privacygegevens omgaan. Dat ze persoonlijke gegevens bijhouden en doorspelen aan derden, staat verborgen in de kleine lettertjes.
Dit is in strijd met de wet, omdat op deze manier de klanten hiervoor geen expliciete toestemming geven." Dit stelt de Consumentenbond die naar aanleiding hiervan de Registratiekamer om een onderzoek heeft gevraagd.
De Consumentenbond steunt het standpunt van Internet-provider XS4all dat gratis providers de nadruk eenzijdig op de prijs leggen, terwijl privacy een net zo belangrijk aspect is. XS4all moet vandaag voor de rechter verschijnen vanwege een reclamecampagne waarin hieraan aandacht besteedt wordt. Naar aanleiding van deze rechtszaak heeft de Consumentenbond de algemene voorwaarden van de grootste gratis Internet-providers onder de loep genomen. De conclusie is dat bij veel providers de algemene voorwaarden vaag zijn geformuleerd en dat inderdaad de klanten geen expliciete toestemming geven voor het bijhouden en doorspelen van persoonlijke gegevens (zoals bij MyWeb, Wanadoo, Noknok en Het Net). Die ’toestemming’zit verborgen in de algemene voorwaarden.
De Consumentenbond is van mening dat dit in strijd is met de Europese richtlijn en de Nederlandse privacywet die stelt dat klanten vooraf actief toestemming moeten geven. De bond heeft daarom aan de Registratiekamer gevraagd om een onderzoek in te stellen. In januari komt de Consumentenbond met de resultaten van een onderzoek naar de kwaliteit van Internet-providers via de telefoon, waaronder de aanbieders van gratis Internet.