Bedrijfsleiders van toonaangevende ondernemingen in Europa onderschatten de snelheid waarmee elektronische handel het dagelijks leven binnendringt. Deze reactie geeft Soumitra Dutta op de uitkomsten van een recent onderzoek van UPS. Dutta is professor aan de technologische faculteit van Insead, een belangrijke business school in Europa.
Uit de UPS Europe Business Monitor, die de mening peilt van 1500 topmanagers in de Oude Wereld, blijkt dat het merendeel van hen verwacht dat e-commerce binnen drie tot vijf jaar hier op hetzelfde peil zal zijn als in de VS.
"Ruim voor die drie tot vijf jaar zullen we enorme veranderingen meemaken", reageert Dutta. "Europa zal worden overspoeld door een enorme toevloed aan nieuwe mobiele telefoons, pda’s, huishoudelijke apparaten en allerlei andere Internet-gerelateerde voorzieningen die deel zullen gaan uitmaken van ons dagelijks leven."
In Europa doet op dit moment gemiddeld slechts 35% van de ondernemingen aan elektronische handel. Inmiddels heeft 90% van de Europese bedrijven een website, terwijl dat in 1997 nog 73% was. In dat jaar gebruikte slechts 20% Internet voor e-business.
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat Nederlandse topmanagers vinden dat hun Duitse collega’s het snelst tot een besluit komen en Italianen het traagst. Spanjaarden en Italianen daarentegen menen dat Duitsers juist het langzaamst zijn. Belgen denken dat Nederlanders het meest internationaal georiënteerd zijn, terwijl de Italianen en Spanjaarden de Engelsen deze eer gunnen.