Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ford, GM en Daimler samen in ‘e-koop’

02 maart 2000 - 23:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Henk Boot
Henk Boot

Een groep autofabrikanten heeft in tien dagen op Internet de grootste marktplaats ter wereld opgezet. Ford, concurrent General Motors en in tweede instantie Daimler-Chrysler ontwikkelden dit initiatief met name voor hun inkoop. Ze hebben ruim honderdduizend toeleveranciers. De Volkswagengroep sluit zich niet aan bij dit conglomeraat en bouwt aan een eigen site.

Door gezamenlijke inkoop kunnen de kosten per auto volgens een schatting van zakenbank Goldman Sachs met ruwweg 6 procent oftewel 1000 dollar per auto afnemen. Volgens financiële analisten van Warburg Dillon Read koopt de auto-industrie over de gehele wereld in 2002 voor 1800 miljard dollar aan goederen en materialen in, waarvan dan 17 procent, ofwel 300 miljard via het web. Het lijkt erop dat de nieuwe telg een schrokop zal worden.

Antitrust

Aan de samenwerking van deze verstokte tegenstanders liggen een aantal redenen ten grondslag. De toeleveranciers hadden bezwaren tegen de twee zojuist opgezette aparte Internet-inkoopsystemen van Ford en GM, terwijl Daimler-Chrysler bezig was met SAP nog een derde te ontwikkelen. Bovendien hadden Ford en GM recent samengewerkt aan ‘Internet-in-de-auto’, dus de lijnen tussen hun Internetbazen stonden nog open. Een andere reden is dat een overheersend machtsblok van Ford en GM vrijwel zeker zal botsen met de Amerikaanse antitrust-regels. Nu echter kan iedereen meedoen. Renault/Nissan heeft al toegehapt, terwijl bijvoorbeeld Volvo en Mazda – waarin Ford een groot belang heeft – en GM-connectie Suzuki als vanzelfsprekend zullen volgen.
Het initiatief bewijst eens te meer dat ook niet IT-gerelateerde ondernemingen Internet zien als een goed instrument voor ‘business-to-business’-activiteiten. Het zal overigens nog wel een jaar duren voordat de marktplaats operationeel is. Er zijn namelijk nog enkele praktische problemen. Zo moet bedacht worden wat er met de huidige Auto-Xchange van Ford en de Trade-Xchange van GM moet gebeuren, en hoe de samenwerking tussen Oracle (Ford) en Commerce-One (GM) verder verloopt.
Het is vanuit geografisch perspectief gezien logisch dat ook autofabrikanten uit andere delen van de wereld dit soort initiatieven opzetten. In Europa heeft de Volkswagengroep plannen om in eigen beheer zo’n site op te zetten. Het is niet bekend of de Japanse, Taiwanese en Koreaanse autofabrikanten ook degelijke sites overwegen.   HB

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs