Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Koreanen creëren e-commercie gemeenschappen

14 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Culturele achtergronden en gewoontes blijken een grote invloed te hebben op de manier waarop e-commercie zich in bepaalde markten kan ontwikkelen. De traditioneel sterk ontwikkelde gemeenschapszin in een land als Zuid-Korea blijkt ook op Internet een belangrijke rol te spelen.

E-commercie ontwikkelt zich in dit Aziatische land sterk langs de lijnen van de bekende ‘chaebols’. Dit soort megaconcerns kennen al heel lang het fenomeen personeelswinkel waar de eigen medewerkers tegen aantrekkelijke kortingen producten kunnen aanschaffen. Het productenpallet gaat echter verder dan alleen de door de conglomeraten zelf voortgebrachte goederen. De vaak tienduizenden en honderdduizenden werknemers tellende bedrijven gebruiken ook hun inkoopkracht om andere producten aantrekkelijk te kunnen leveren.
Inmiddels is deze manier van werken overgeslagen naar Internet. Zo begon Samsung een e-commercie site voor de 185 duizend eigen medewerkers. Deze site is nu ook voor andere bedrijven opengesteld. Door contracten met andere ondernemingen te sluiten, worden twee vliegen in één klap geslagen: het aantal consumenten groeit zeer snel en ligt bij Samsung inmiddels op 1,2 miljoen, terwijl voor de werknemers van de zich aansluitende bedrijven een zeer breed pakket van ruim 150 duizend producten online beschikbaar is.
De ‘economies of scale’ werken zo sterk in het voordeel van dit soort sites dat Samsung vorig jaar 64 miljoen dollar via deze website omzette. Voor dit jaar wordt een verdrievoudiging van de verkoop verwacht. Zet de groei zich volgens de verwachte lijnen voort, dan komt het concern in 2005 uit op een omzet van 1,2 miljard dollar en een winst van 45 miljoen dollar.
Samsung staat niet alleen in dit soort e-commercie successen. Ook andere chaebols kennen vergelijkbare projecten. De snelle groei van deze sites wordt door waarnemers vooral cultureel verklaard: Koreanen maken graag deel uit van een ‘gemeenschap’, zowel in de fysieke wereld als op Internet.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs