Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Computeragressie veroorzaakt miljoenenschade

19 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Slechte software en onvoldoende opleiding zijn de twee hoofdoorzaken die onderzoekers van FNV-Bondgenoten vonden voor het fenomeen computeragressie. Falende computers en programma’s veroorzaken financiële schade en stress.

Nieuwe software moeten daarom gecertificeerd worden op gebruiksvriendelijkheid en ‘rijpheid’, vindt FNV. "Er worden veel halffabrikaten afgeleverd."
FNV Bondgenoten onderzocht ‘computeragressie’ na een artikel inComputable, waarin een Engelse psycholoog stelde dat TRA (Technology Related Anger) in potentie schadelijker is dan RSI. De vakbond richtte een Internet-pagina in waarop gebruikers via email ervaringen kwijt konden. In een paar weken reageerden bijna honderd mensen. Kranten, radio en televisie gaven publiciteit aan de pagina.
Wekelijks verdwijnt één tot anderhalf uur werktijd per persoon vanwege computerstoringen, zo stelt de vakbond op basis van de reacties. Omgerekend naar het gemiddelde salaris van de 2,5 miljoen zakelijke computergebruikers in Nederland betekent dat naar schatting tientallen miljoenen schade voor het bedrijfsleven. Belangrijker nog voor FNV zijn de gevolgen voor de werknemer: stress, verhoogde werkdruk, vloeken en schelden op de apparatuur en de helpdesk.
De FNV denkt uit de reacties een goed beeld te hebben van computeragressie in Nederland. De belangrijkste oorzaken zijn slecht opgeleide gebruikers en instabiele, gebruiksonvriendelijke software, aldus Saskia Lieon van FNV Bondgenoten. De combinatie met hoge werkdruk is fnuikend.
De introductie van nieuwe programma’s moet beter. Werkgevers moeten kritischer zijn tegenover de leverancier. OR’en moeten nagaan of het management IT-afdelingen ziet als afknijppost. Gebruikersgroepen vanuit het personeel moeten programma’s vóór aankoop kunnen testen. Voor de lange termijn bepleit de FNV certificering van nieuwe software. Voor de korte termijn moeten werkgevers meer investeren in opleiding van gebruikers en uitbreiding van helpdesks.
De vakbond realiseert zich dat het onderzoek beperkt van omvang is, en bovendien een selectieve groep respondenten kent. FNV roept nu bedrijven op deel te nemen in een tweede, kwantitatiever onderzoek. De Fenit reageert via woordvoerder Machiel de Rooij niet onwelwillend. "Laat de FNV een goed onderzoeksvoorstel doen, waarin gezocht wordt naar de omvang van computeragressie, de context waarin het ontstaat en eventuele patronen die zich daarin voordoen. Pas als je daar antwoord op hebt kun je er preventief iets tegen doen", aldus De Rooij.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Gebruiker blijft tegen pc schreeuwen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs