Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Unilever sleept Namespace voor de rechter

29 maart 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

dat is het nu juist niet.’ Het gebruiken van merknamen van andere bedrijven, zoals glorix.nl, als domeinnaam dient een hoger doel. Dat is de stelling van de gedaagde in een kort geding deze week in Amsterdam van Unilever, eigenaar van het merk Glorix, tegen Namespace CV (http://namespace.nl).

Dat Amstelveense bedrijf heeft glorix.nl – en honderden andere URL’s bestaande uit merknamen – laten registreren. De uitspraak is op 6 april.
Unilever voert aan dat Glorix zijn eigendom is, en dat de merkrechtelijke bescherming zich ook moet uitstrekken tot Internet. Namespace stelt dat het graagdual sided communication wil opzetten, waarbij bedrijven de ene helft van de site kunnen vullen met hun eigen informatie, en Namespace de andere helft met bijvoorbeeld opmerkingen van consumenten. Namespace hoopt dan te verdienen aan het leveren van diensten zoals serverruimte, advies en site-ontwerp.
Namespace beheert een databank van maar liefst zestienduizend geregistreerde namen, waaronder ashley-laura.nl, kijkshop.nl, wharfedale.nl, winnie-the-pooh.nl, winstonbogarde.nl en wonderbra.nl. Ook namen met een minder duidelijke economische waarde, zoals aardappelbunker.nl, pedofielen.nl en ozonlaag.nl zitten in de databank. Volgens directeur Graafland gaat het hier voor 95 procent om generieke namen, maar het is niet zeker of dat juist is – de lijst is verder online te vinden.
Unilever houdt duidelijk vast aan zijn zienswijze. Het concern heeft voor deze zaak een dossier van vijf centimeter dik aangelegd. Juristen achten de kans dat het bedrijf het wint groot. Namespace heeft volgens Graafland nog niet eerder een proces moeten voeren, maar wel eerder afwijzende reacties gehad, van bijvoorbeeld anti-fascisten op het claimen van de naam hitler.nl. Zo’n url zou hij beschikbaar willen stellen voor een goed maatschappelijk doel en heeft hij geclaimd om erger te voorkomen. Bij Namespace werken vier mensen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Misbruik domeinnamen in de kiem gesmoord

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs