Drie dagen lang hamert Computer Associates tijdens CA World 2000 in New Orleans op het e-zakendoen-aambeeld. Doel is de eigen producten voor elektronische handel aan te prijzen. Maar ook de bedrijfsorganisatie moet anders om Internet als verkoop- en communicatiekanaal te gebruiken.
CA zelf heeft de verkoop- en diensten-afdelingen geïntegreerd. Vice-president marketing Carl Hartman zegt tegelijk dat het concern er nog niet is. "We hebben een organisatie met meer dan twintigduizend werknemers. Het duurt lang voordat je alles en iedereen in de goede richting hebt. Verkoop en services zijn geïntegreerd, omdat bij elektronische handel de technologie de basis is van de verkooporganisatie. Dat vloeit in elkaar over, dus moet je daar met je bedrijfsorganisatie rekening mee houden."
Ook op het vlak van licenties zoekt CA naar mogelijkheden die passen bij Internet-handel. Commissie-afspraken en betaling gerelateerd aanclickrate horen daarbij. Verder speurt de onderneming nog naar de juiste inzet van de afzetkanalen, waarvan Internet er een is. CA verkoopt nu niet rechtstreeks via WWW, zo zegt Hartman. Wel helpt de onderneming partners met webdistributies, en verkoopt ze wel veel via Internet, maar altijd via partners. De CA’er sluit niet uit dat deze aanpak verandert; het bedrijf bestudeert dit. Wel gebruikt CA Internet als etalage. Hartman: "We hebben een sectie waar mensen gratis probeerversies kunnen ophalen. Dat werkt uitstekend."
Tevens overweegt de softwarefabrikant de eigen onderneming als portaal te presenteren. Dat vereist nog wel wat denkwerk over de organisatorische veranderingen die daarvoor nodig zijn. Terwijl CA toch al de handen vol heeft aan de integratie van het onlangs overgenomen Sterling Software. Dinsdag maakte het bedrijf bekend dat de overlap tussen CA- en Sterling-producten groter blijkt te zijn dan gedacht, en dat het langer duurt aleer de producten in elkaar worden geschoven.