Steeds meer ondernemers zoeken nieuwe werknemers via het Internet. Vooral automatiserings- en commercieel personeel, en hoger opgeleide specialisten worden gezocht via de digitale snelweg. Dat zijn overigens ook de groepen bij uitstek die gebruik maken van Internet.
Volgens een onderzoek van bureau Heliview uit Breda onder bedrijven met meer dan twintig werknemers maakte bijna een op de drie gebruik van Internet bij het zoeken naar personeel. Een jaar geleden eerder was dat nog geen kwart. Het aantal vacatures op de eigen website van een bedrijf vervijfvoudigde in twaalf maanden zelfs tot ruim veertigduizend, omdat bedrijven steeds vaker over een eigen website beschikken. Bovendien zijn de kosten voor een advertentie op de eigen Internet-site marginaal.
Kranten en vakbladen boeten in aan populariteit. De onderzochte bedrijven plaatsten het laatste jaar ongeveer 143 duizend vacatures in kranten en vakbladen. Dat is een daling met 18 procent ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek in oktober 1999. Deze daling is groter dan de afname van 8 procent van het totaal aantal openstaande vacatures.
Heliview benadrukt dat het gaat om bedrijven met meer dan twintig medewerkers. Kleinere bedrijven zijn vaak niet aangesloten op het Internet.