Casema overweegt zijn kabelinternetters financiële compensatie te geven wegens wanprestaties. Begin volgende week komt de directie met een voorstel.
Woordvoerder Edwin van Kouwen van de Consumentenbond meldt dat zijn organisatie een "stevig doch constructief gesprek" heeft gevoerd met de Casema naar aanleiding van een eerdere actie, waarbij de belangengroep dreigt met juridische stappen om goede dienstverlening of terugbetaling van abonnementsgelden af te dwingen. "We hebben nog geen concrete voorstellen, maar we proefden ruimte voor financiële compensatie", zegt Van Kouwen.
Zelden heeft een nieuwsbericht op http://vnunet.nl (14 juni 2000) zoveel – verontwaardigde – reacties opgeleverd als het artikel over de actie van de Consumentenbond. Het forum van Computable Online (http://forum.computable.nl) blijkt ook als platform te dienen voor boze reacties, evenals de site van de Consumentenbond.
Bas van den Bosch, secretaris van belangengroepering Coax, wijst erop dat, hoewel de actie tegen Casema is gericht, ook de andere aanbieders van Internet via de kabel geen waar voor hun geld krijgen. Coax is een landelijke club en behartigt op dit moment de belangen van Internet-gebruikers via het UPC-product Chello. "Wellicht dat zich in de toekomst nog meer gebruikersverenigingen zullen aansluiten", wenst hij.
Roy en Luise uit Den Haag omschrijven zichzelf als ’troosteloze Casema-gebruikers’ en klagen niet alleen over de traagheid van de verbinding, maar ook over het geheel ontbreken daarvan. "Helaas wordt ons abonnementsgeld automatisch door Casema van onze bankrekening geschreven (ja, dat kunnen ze wel goed, elke zevende dag van de maand precies)."
Gebruikers van Rendo.dekooi, inmiddels onderdeel van Castel, dat op zijn beurt is overgenomen door Essent, voegen zich eveneens in de klaagzang. Op www.move.to/Het.RGP is hier meer over te vinden.
Intussen blijkt sinds maandagmiddag de mailserver van Chello, de isp (Internet service provider) van kabelaar UPC, plat te liggen. Nadat Chello de afgelopen tijd regelmatig al hikte, "zijn de problemen de chello techneuten boven het hoofd uit gestegen", meldt Coax."Vannacht zijn de hard- en software leveranciers ingeschakeld om samen met onze technici de problemen op te lossen", schrijft Chello op zijn statuspagina. Bij UPC was niemand bereikbaar om commentaar te geven.